Reklama
Reklama

Spätná väzba

Je lákavé vziať si niečo, čo už iný vytvoril. Napríklad, taká pôda na Slovensku. Je takmer zadarmo – stačí iba pozrieť sa do katastra, vyhlásiť, že je vaša, pridať pár svedkov, čo si „pamätajú“, že ju gróf Esterházy daroval vášmu dedovi, zaobstarať si listinu – a predať pozemok obratom ruky investičnej skupine na developerský zámer.
Počet zobrazení: 842

Bohatstvo na úkor prírody
Ad: Ekonomika proti prírode (Michal Feik) Slovo 23/2009
Je lákavé vziať si niečo, čo už iný vytvoril. Napríklad, taká pôda na Slovensku. Je takmer zadarmo – stačí iba pozrieť sa do katastra, vyhlásiť, že je vaša, pridať pár svedkov, čo si „pamätajú“, že ju gróf Esterházy daroval vášmu dedovi, zaobstarať si listinu – a predať pozemok obratom ruky investičnej skupine na developerský zámer. Takéto bohatstvo možno vďaka technickému pokroku ustavične rozširovať – na úkor prírody. Veď čo na tom, že pôda, ornica, sa tvorí desiatky až stovky rokov...
Nona

Upchaté ulice – veľa áut a zlá MHD
Ad: Poučenie z obrany ulice (Gabriela Rothmayerová) Slovo 24/2009
Sídliská bratislavskej Petržalky, ale vlastne nijaké naše ulice neboli navrhované pre taký vysoký počet automobilov, aký máme po roku 2000. Akosi sa za socializmu rátalo s komplexnou, častou a lacnou verejnou hromadnou dopravou, čo sa, žiaľ, po roku 1989 zrútilo. Verejná doprava nie je ani komplexná, ani lacná, a čo je horšie, za 20 rokov sa skôr zhoršila ako zlepšila. V osemdesiatych rokoch sa navyše spracúvali dopravné projekty, ktoré rátali s poschodovými parkovacími budovami pri sídliskách i s veľkými záchytnými parkoviskami, čo je dnes už pre ceny utópiou a z dôvodov bezpečnosti by boli i hazardom nechať „niekde ďaleko od bytu“ auto. Liberálne riešenie, teda zakúpenie ročného státia pred domom, sa ukázalo neefektívne a proti logike statickej dopravy: tam, kde si majiteľ auta predplatil „parkplac“, je celý deň, a niekedy aj celé noci prázdno, pretože auto s majiteľom je na cestách. O to viac sa ostatné vozy sťahujú na chodníky, na priechody a na voľné priestory okolo domov. Skúste však zaparkovať čo i len o ulicu ďalej od bydliska – a ráno auto nenájdete, alebo je nepojazdné. Policajti len myknú plecom – nemali ste ho tu nechať, viete, ako to u nás teraz chodí. Skutočne je škoda, že ulice nie sú pre chodcov a autá neparkujú v poschodových garážach či na dobre zabezpečených zberných parkoviskách, kam človeka dňom/nocou zavezie takmer stála lacná MHD. V českej kultúre problém dávno vyriešil vynálezca zo známeho detského seriálu 80. rokov: Auto sa zmenší na typ „angličáka“ a majiteľ si ho vloží do vrecka. Škoda, že výskum nešiel týmto smerom.
Peter Zajac-Vanka

Kapitalizmus zahníva
Ad: Čo obnažila kríza (Karol Krpala) Slovo 25/2009
Súhlasím s autorom, že ide o systémovú krízu. Kapitalizmus sa jednoducho zasekol. Ak by totiž fungoval podľa svojho vlastného princípu voľného trhu, celý systém globálnej ekonomiky by sa v priebehu mesiaca zosypal ako domček z karát. Vodcovia tohto sveta sú si toho vedomí, preto tak čudne riešia finančnú krízu – dotáciami a pôžičkami skrachovaným korporáciám. Kde totiž niet kupca, niet ani čo predávať. A problém je v tom, že výška finančných pohľadávok a nafúknuté ceny majetku na predaj sú také veľké, že ani Marťania s horou diamantov by ich nezaplatili. A preto to po čiastkach, na sto rokov dopredu, z verejných zdrojov štátov platia nemajetní daňoví poplatníci. Jednoducho, je to zápcha – ak by sa „to“ pohlo, asi by nás to všetkých zaplavilo a páchlo by to. Nemal Marx napokon pravdu o „zahnívajúcom“ kapitalizme?
Aso

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama