Klamstvá a podvody o sociálnych podnikoch

Sociálne podniky sa najnovšie stali nástrojom politického boja opozície proti vláde. Po kritike tzv. pilotných projektov prichádza zo strany opozície úplná škandalizácia samotného zámeru. Predstavitelia SDKÚ-DS útočia klamstvami a prekrúcaním stanoviska Európskej komisie, pričom sa ukazuje, že sami sú zodpovední za mnoho miliónové prešľapy v Európskom sociálnom fonde.
Počet zobrazení: 1191
4609-XX-ilustracna foto-www 4conference org-m.jpg

Sociálne podniky sa najnovšie stali nástrojom politického boja opozície proti vláde. Po kritike tzv. pilotných projektov prichádza zo strany opozície úplná škandalizácia samotného zámeru. Predstavitelia SDKÚ-DS útočia klamstvami a prekrúcaním stanoviska Európskej komisie, pričom sa ukazuje, že sami sú zodpovední za mnoho miliónové prešľapy v Európskom sociálnom fonde.

Novú kampaň odštartoval Miroslav Beblavý, ktorému médiá úspešne pomáhajú vytvoriť obraz „nezávislého odborníka“.

„Nezávislý“ v službách SDKÚ

M. Beblavý sa prezentuje ako človek, ktorý rozumie tomu, o čom hovorí a najmä nemá žiadnu politickú stranícku minulosť. Pravda je však taká, že je už vyše 10 rokov pevne spätý s Mikulášom Dzurindom a najmä Ivanom Miklošom a ich politickým pôsobením. Beblavého Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (IDSS) je iba ďalšou odnožou toho istého klanu „odborníkov“, ktorý postupne pozakladal celú sieť navzájom prepojených a delením sa množiacich „nezávislých organizácií“, ktoré si hovoria „think-tanky“. Avšak jediné, o čom tam rozmýšľajú, je ideologická pomoc a obhajoba pravice.

M. Beblavý sa stal odborníkom na verejnú správu, keď za veľké peniaze na pokyn I. Mikloša robil v čase prvej Dzurindovej vlády tzv. audit na ministerstvách. Hoci stál nemalé prostriedky, nepriniesol žiadne výsledky. Ani nemohol, lebo Beblavého skupina sa pohybovala po ministerstvách ako prízrak. Ľudia z jedného ministerstva rozprávali o prevratnej metóde auditu – zamestnanci mali napísať o tom, čo robia. Takže tí, ktorí nerobili nič, mali dosť času kvetnato obhájiť dôležitosť svojho pracovného miesta a tí, ktorí pre skutočnú prácu na to čas nemali, vyzerali, že nie sú schopní ani opísať svoju činnosť.

Svoju politickú príslušnosť utajoval M. Beblavý už vtedy. Hoci konal na evidentnú politickú objednávku, a tak bol aj zaplatený, vystupoval ako nezávislý z inštitútu INEKO. Dnes je už „nezávislý“ v inom „inštitúte“, hoci štyri roky bol ako stranícky nominant na vysokom štátnom poste a v súčasnosti je členom poradného tímu vedenia SDKÚ-DS. Jeho jasné stranícke prepojenie sa však v mediálnych výstupoch IDSS neobjavuje. Inak by bolo na prvý pohľad zrejmé, že to nie je nezávislé hodnotenie, ale ďalší opozičný útok na stranícku objednávku SDKÚ.

Vymyslený priestupok

Platí to aj pre najnovšiu škandalizáciu sociálnych podnikov. IDSS zorganizoval bombastickú tlačovku, na ktorej oznámil, že Slovensko má ďalší škandál, podobný tzv. nástenkovému tendru. Aj v tomto prípade sme vraj minuli obrovské sumy v rozpore s pravidlami EÚ a budeme ich musieť vrátiť do Európskeho sociálneho fondu (ESF) a uhradiť ich z vlastných (vnútroštátnych) rozpočtových prostriedkov. Médiá túto informáciu preniesli verejnosti tak, ako ju „kúpili“ od IDSS – ako hotovú vec.

Celé Beblavého pôsobenie je však postavené na klamstvách, a tak vyzerali aj jeho tvrdenia na spomínanej tlačovke. „Táto pomoc bola poskytnutá v rozpore s európskou legislatívou, čo by znamenalo, že tieto výdavky Brusel nepreplatí, alebo, ak časť predplatil, tak si ich bude pýtať späť,“ vyhlásil M. Beblavý. Lenže, ak „pomoc bola poskytnutá v rozpore“ s legislatívou, tak to už znamená a nie ešte len „by to znamenalo,“ že EÚ nám na to peniaze nedá. Na rozdiel od toho, čo Beblavý tvrdí, je pravda iba to, že „ak by“ bola táto pomoc v rozpore s pravidlami, to „by“ znamenalo zastavenie, či dokonca vrátenie peňazí.

Opozícia síce už dávno tvrdí, že pilotné sociálne podniky dlhší čas sleduje, kritizovala schvaľovanie dotácií pre ne a považuje ich za príklady klientelizmu, ale veľký odborník na eurofondy v sociálnej sfére až teraz prišiel na to, že problémom nie sú len pilotné projekty, ale celá koncepcia podpory sociálnych podnikov. Na to za takmer tri roky doteraz nikto neupozornil. Súvisí to vraj s porušovaním pravidiel pre štátnu podporu i narušovaním konkurenčného prostredia.

Zneužitá kontrola

Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť mohol toto „odhalenie“ urobiť už dávno. Lenže nevyzeralo by tak dôveryhodne, keby ho nemohol spojiť s európskou kontrolou na ministerstve práce. Tá tam prišla práve teraz a IDSS sa ďalším klamstvom usiluje vytvoriť dojem, že to len potvrdzuje jeho lživé tvrdenia. V skutočnosti to potvrdzuje len to, že ide o dobre naplánovanú a vopred premyslenú špinavú opozičnú hru s cieľom poškodiť Slovensko v sociálnej oblasti práve v čase najhlbšej ekonomickej krízy.

Médiá v súlade so scenárom IDSS spojili jeho tlačovku so začiatkom kontroly audítorov EK na ministerstve Viery Tomanovej. Lenže terajšia kontrola nie je vôbec zameraná na problematiku sociálnych podnikov. „Na Slovensku je tento týždeň tím audítorov Komisie na účely preverenia všeobecných systémov kontroly a riadenia využívania prostriedkov Európskeho sociálneho fondu (ESF) na Slovensku. Tím však v súčasnosti nenahliada do jednotlivých projektov,“ informovalo stále zastúpenie EK v Bratislave.

Zároveň upozornilo, že nejde o mimoriadne kroky, ale „tento postup je bežným postupom auditu a kontroly v rámci ESF“. Takéto kontroly vykonáva EK pravidelne a všade a robí ich v dvoch fázach – najskôr kontroluje „všeobecné systémy“ a neskôr - v druhej fáze – si vyberie a prekontroluje aj niekoľko konkrétnych projektov. A hoci sa to M. Beblavému zjavne veľmi nepáči – lebo on sám seba považuje za vyšetrovateľa, prokurátora, sudcu i kata najpovolanejšieho – iba výsledky tejto kontroly sú relevantné pre rozhodnutie EK, či prostriedky z ESF sú vynaložené v súlade s pravidlami, alebo nie. „Rozsudok“, ktorý už stihol vyniesť M. Beblavý a hneď po ňom Mikuláš Dzurinda, je iba dôkazom politikárčenia a zneužívania odbornej témy na politické útoky.

Beblavého skrývaná minulosť

Z vyhlásenie EK je ešte zaujímavé, že komunikácia s naším ministerstvom ohľadom sociálnych podnikov sa začala v júni 2009 „na základe článkov v tlači“. Odhliadnuc od toho, že útočné články proti „pilotom“ sú staré už dva roky, je z tohto vyjadrenia úplne zrejmé, že EK nemá žiadne vlastné podozrenia, ale vychádza výlučne z medializovaných informácií. A tie, nech vyzneli akokoľvek škandalózne, ju neprimäli k mimoriadnemu konaniu, ale preverí ich iba v rámci bežnej rutinnej kontroly, ktorú by urobila aj bez „článkov v tlači“.

Avšak najviac z cynickej a podlej škandalizácie usvedčujú M. Beblavého vlastné „prešľapy“ z obdobia, keď bol štátnym tajomníkom. V roku 2006, za pôsobenia M. Beblavého vo funkcii štátneho tajomníka, odhalila EK také obrovské a závažné nedostatky, že dva roky Slovensko nemohlo čerpať prostriedky z ESF. Programový dokument pre Bratislavu bol nastavený tak zle, že za dva roky z neho Beblavého ministerstvo vyčerpalo iba 2%! A ak M. Beblavý varuje, že budeme musieť vracať peniaze, tak práve za jeho pôsobenia nám EK škrtla financovanie 8 projektov pre ŽSR (s Miroslavom Dzurindom v topmanažmente), pretože boli totálne v rozpore s pravidlami, takže – presne ako v prípade „nástenkového tendra“ – sme museli 40 mil. korún dať z peňazí daňových poplatníkov.

M. Beblavý a jeho IDSS je najlepším dôkazom, že zúfalá pravicová opozícia nie je schopná ponúknuť žiadne riešenia, iba staré tváre, umelo vyvolávané škandály a zatajovanie vlastných prešľapov.

Autor pracuje na úrade vlády

Zatajených 40 miliónov

Toto je zoznam 8 projektov ŽSR, ktoré musia zaplatiť slovenskí daňoví poplatníci, lebo ministerstvo práce za pôsobenia M. Beblavého ako štátného tajomníka na ne použilo prostriedky z ESF v rozpore s pravidlami. Celkovo ide o 39 452 697 korún.

Číslo zmluvy: 2004/3.2/02/011, názov projektu: „Odborná príprava zamestnancov ŽSR“, výška dotácie: 12.518.112 Sk, dátum uzavretia zmluvy: 30.9.2005,

Číslo zmluvy: 2004/3.2/02/012, názov projektu: „Rozvojový program manažérov“, výška dotácie: 2.680.516 Sk, dátum uzavretia zmluvy: 30.9.2005,

Číslo zmluvy: 2004/3.2/02/013, názov projektu: „Jazyková príprava zamestnancov ŽSR“, výška dotácie: 4.048.094 Sk, dátum uzavretia zmluvy: 30.9.2005,

Číslo zmluvy: 2004/3.2/02/014, názov projektu: „Vzdelávanie zamestnancov ŽSR (IT Slovensko)“, výška dotácie: 9.057.601 Sk, dátum podpísania zmluvy: 30.9.2005,

Číslo zmluvy: JPD3/2004/2.1./02-15, názov projektu: „Vzdelávanie zamestnancov ŽSR zamestnaných v rámci BSK v informačných a telekomunikačných technológiách =IT Bratislava“, výška dotácie: 4.072.674 Sk, dátum podpísania zmluvy: 1.6.2005,

Číslo zmluvy:JPD3/2004/2.1./02-14, názov projektu: „Jazyková príprava zamestnancov ŽSR – Bratislavský samosprávny kraj“, výška dotácie: 2.897.512 Sk, dátum podpísania zmluvy: 1.6.2005,

Číslo zmluvy:JPD3/2004/2.1./02-16, názov projektu: „Rozvojový program manažérov – Bratislava“, výška dotácie: 2.208.332 Sk, dátum podpísania zmluvy: 1.6.2005,

Číslo zmluvy:JPD3/2004/2.1./02-38, názov projektu: „Odborná príprava zamestnancov ŽSR – Bratislava“ výška dotácie: 1.969.856 Sk, dátum podpísania zmluvy: 20.9.2005.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984