Cestovná agentúra pre každého

To, že na Slovensku si môže založiť cestovnú kanceláriu takmer každý a posielať nič netušiacich Slovákov ktoviekam, je známa vec. Oveľa lepšie na tom však nie je ani cudzinec. Rozličné agentúry zabezpečujúce program v Bratislave a jej okolí rastú, ale aj vädnú ako huby po daždi.
Počet zobrazení: 2133

To, že na Slovensku si môže založiť cestovnú kanceláriu takmer každý a posielať nič netušiacich Slovákov ktoviekam, je známa vec. Oveľa lepšie na tom však nie je ani cudzinec. Rozličné agentúry zabezpečujúce program v Bratislave a jej okolí rastú, ale aj vädnú ako huby po daždi. Každoročne sa nájde niekoľko nadšencov, ktorí len čo im zaschne atrament na osvedčení vlastivedného sprievodcu, už tlačia reklamné letáčiky vlastnej agentúry. Veď oni predsa na cudzích robiť nebudú. Ešte skôr, ako vôbec stihnú sprevádzať aspoň jednu skupinu turistov po centre mesta, obehnú recepčných z hotelov a snažia sa ich podplatiť o euro vyššou províziou za dohodenie klientov, ako ponúka konkurencia. Občas prídu aj s originálnym nápadom, napríklad rozdávať letáčiky v kroji pri známej soche Čumila. Klientov potom vozia starou škodovkou, ktorú vydávajú za komunistickú pamiatku, alebo neklimatizovaným malým autíčkom. Zvyčajne však neprerazia a skrachujú skôr, ako stihnú svojimi službami urobiť Bratislave priveľkú hanbu. Ďalší rok prevezmú za nich štafetu ďalší. Podobne zvyčajne skončia aj cudzinci, ktorí videli v niektorej európskej metropole nejaký model a snažia sa ho tvrdohlavo aplikovať na naše pomery. Za všetkých stačí spomenúť prípad Kalifornčana Nicka, ktorý sa pred štyrmi rokmi pokúšal predávať prehliadky bratislavského Starého Mesta na bicykli a večernú túru po krčmách. Zabudol na to, že cyklista kľučkujúci medzi skupinkami postávajúcich turistov môže prísť akurát k úrazu a že tých dvadsať krčiem v centre návštevník našej metropoly prejde aj sám. A tak sa Nickovi po pol roku minuli peniaze, predal bicykle a odi­šiel skúšať šťastie do Prahy. Žiaľ, existujú aj podnikatelia, ktorým sa s pochybným prístupom ku klientovi darí už niekoľko rokov. Veľké lodné spoločnosti im nadbiehajú cenami, o ktorých by sa dalo pochybovať, či už nie sú dumpingom. Keďže získať osvedčenie na sprevádzanie Bratislavy nie je pri troške snahy a chuti učiť sa zase až také ťažké, nájdu sa vždy sprievodcovia ochotní pracovať za ceny, ktoré si nadiktuje cestovná agentúra. V čase krízy dokonca aj takí, čo mali v minulosti problém s jej platobnou neschopnosťou. To, že jeden vláčik sa dá pristaviť k dvom lodiam a že niektorí turisti si posedia vo vydýchanom vozni pol hodiny navyše, je detail. Kto však na podobné prístupy dopláca najviac, je hlavné mesto. Aj keď jeho návštevníci podobné služby obyčajne bez reptania prežijú, lebo netušia, že existujú aj lepšie. A doma, vo Viedni, si akurát vzdychnú, že v tých postkomunistických štátoch sa majú ešte čo učiť o podnikaní. A odvahu prísť sa pozrieť, či sa udiali nejaké pokroky, prídu najskôr možno až o desať – pätnásť rokov.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984