Reklama
Reklama

Archív článkov

Vladimír Petrík o románe napísal: „Keďže ide o sujet zobrazujúci politický prevrat, dôležitou rovinou románového príbehu je rovina reflexívna. Autorka sa pocitovo snažila zachytiť celé spektrum názorov a presvedčení v tom chaose doby, ich pohyb organický i neorganický v škále viery či kalkulácie, spojenej s obracaním kabátov. Pritom si zachovala kritický odstup nielen od...

Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet zobrazujúci politický prevrat, dôležitou rovinou románového príbehu je rovina reflexívna. Autorka sa pocitovo snažila zachytiť celé spektrum názorov a presvedčení v tom chaose doby, ich pohyb...


Etela Farkašová: Vrstvenie času, Bratislava,
Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2014, 256 strán

Čítam Etelu Farkašovú a rozhŕňam v pamäti vrstvy. Vynára sa mi z nej mladá štíhla žena s plavým krátkym bobi účesom. Má letné šaty, na krku koráliky, je decentná, stisk ruky má pevný, rovnako ako pohľad za sklami okuliarov. Ale nie to ju robí...


Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet zobrazujúci politický prevrat, dôležitou rovinou románového príbehu je rovina reflexívna. Autorka sa pocitovo snažila zachytiť celé spektrum názorov a presvedčení v tom chaose doby, ich...


Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet zobrazujúci politický prevrat, dôležitou rovinou románového príbehu je rovina reflexívna. Autorka sa pocitovo snažila zachytiť celé spektrum názorov a presvedčení v tom chaose doby, ich...


Pokračujeme v uverejňovaní úryvkov z románu Gabriely Rothmayerovej Vtedy na Východe, ktorý vyšiel vo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov v roku 2007.

Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet zobrazujúci...


Pokračujeme v uverejňovaní úryvkov z románu Gabriely Rothmayerovej Vtedy na Východe, ktorý vyšiel vo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov v roku 2007.

Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet zobrazujúci...


Pokračujeme v uverejňovaní úryvkov z románu Gabriely Rothmayerovej Vtedy na Východe, ktorý vyšiel vo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov v roku 2007.

Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet zobrazujúci...


Pokračujeme v uverejňovaní úryvkov z románu Gabriely Rothmayerovej Vtedy na Východe, ktorý vyšiel vo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov v roku 2007.

Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet zobrazujúci...


Pokračujeme v uverejňovaní úryvkov z románu Gabriely Rothmayerovej Vtedy na Východe, ktorý vyšiel vo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov v roku 2007.

Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet zobrazujúci...


Začíname uverejňovať na pokračovanie úryvky z románu Gabriely Rothmayerovej Vtedy na Východe, ktorý vyšiel vo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov v roku 2007.

Vladimír Petrík o románe napísal: „Autorka vyšla z vlastnej skúsenosti: individuálnej, novinárskej, politickej, ale i prozaickej. A tá dáva príbehu vierohodnosť. Keďže ide o sujet...

„Práca primátora Bratislavy vyžaduje plné nasadenie, teda človeka v dobrej kondícii. Po druhé sú dôležité komunálne skúsenosti. Ja mám za sebou praktickú skúsenosť s vedením mesta v ťažkých finančných pomeroch. Pri všetkej nespokojnosti, ktorá je prirodzená, hovorím, že sme sa k Bratislave správali zodpovedne, tak, ako sa zodpovedne správame k tomu, čo máme radi. Preto je dnes mesto v lepšom...


„Claire Legendreové Pravda a láska lákají českého čtenáře na to, že děj se odehrává v Praze a kniha přináší zajímavý pohled na zastydlou antikomunistickou a nekriticky proamerickou atmosféru, která u nás dominovala ještě více než dvacet let po „sametové revoluci“.

Pravda a láska se rozvíjí v několika rovinách. Jednak je tu ono inzerované...




Na začiatku bol Muzičko, alias Saška Belyj. Spomínate sa ešte  na neho? Na jeho ruky držiace pod krkom chlapíka v obleku? Na strach, ktorý vyvolával, keď tak vtrhol na rokovanie voľajakého miestneho zastupiteľstva? Na opojný pocit víťaza – lebo s kalašnikovom v ruke ?

Saška Belyj-Muzičko dohral. Za akých okolností je nejasné...


Kúpila som dnes štyri hrubé sviečky – žltú, oranžovú, bielu a zelenú. K tomu zväzoček červených. Lebo takto farebne si ho predstavujem. Zapálila som ich a v tom mihotavom plameni ešte cítim ducha chlapca, ktorý odišiel skôr, ako stihol zostarnúť. Počujem jeho hlas, vidím tú šticu vlasov ako drôtená kefa, ten úsmev v stále chlapčenskej tvári. Ako vtedy pred...


Oslovil ma pred nejakým časom politik z bývalej éry. Chcel zaznamenať svoje spomienky a požiadal ma o spoluprácu. Spomenula som jeho meno pred svojím priateľom, lekárom, o dvadsať rokov mladším ako ja. A on najprv lovil v pamäti, o kom hovorím, potom sa začudoval: myslíš, že to bude niekoho ešte dnes zaujímať?

Prečo nás má zaujímať...




Boli sme vysokoškoláci a v Rádiocentre náš kamarát Fero Fenič nahrával postsynchróny. Nakrútil svoj študentský dokument o lynčovaní mladej ženy v Košiciach. O davovej psychóze. O nenávisti. O neľudskosti. Aj o bezbrannosti. Žena bola Ruska a Československo okupované. Bol august 1968. Žena hovorila po rusky. A ktosi mal výborný nápad: vyzliecť ju donaha, nafarbiť červenou...




Kyjevský Majdan sa búra, lebo už splnil úlohu. Boj nahnevaných proti oligarchom sa skončil. Oligarcha Porošenko je prezidentom. Na Ukrajine je občianska vojna a oligarcha Kolomojskyj v nej má svoju armádu. Ľudia na východe, kde sa strašne čudovali, čo to tí „západníci“ vystrájajú, kým oni fárajú do baní, umierajú. A my sa bezmocne dívame, ako nás...

Tí dvaja muži, obaja kňazi, majú úplne odlišné osudy, a predsa niečo spoločné: presiahli cirkevné kruhy, ich život sa stal príbehom a majetkom veriacich i neveriacich. A obaja sa stali aj námetom na film.

Róbert Bezák a film Oľgy Záblackej „Arcibiskup Bezák, zbohom“. A Marián Kuffa vo filme Ladislava Kaboša „Všetky moje deti“.

...

Zakazujeme vám niekto niečo? Prenasleduje, nebodaj zatvára vás niekto za to, čo si myslíte? Máme slobodu. 

Máme slobodu?

Ústavne a zákonne áno – občianske práva a slobody sú zaručené. Otázka je, ako ich kto môže napĺňať.

Pred pätnástimi rokmi sme zakladali Slovo. „Keď minulý rok zastavili...

Vydávala som sa v časoch, keď bolo v Československu všetko sivé.
    V pasáži oproti Hviezdoslavovmu divadlu som si v požičovni vybrala svadobné šaty. Biele, dlhé, saténové, s výstrihom obrúbeným našitými vyšívanými margarétami. Obuté som mala biele sandáliky kúpené na Rákóczi útca v Budapešti. Na prezlečenie promočné tyrkysové princesové šaty z vlneného žoržetu. Mama mi na ne našporila...

Sem-tam počujem, po čom sú u nás na trhu predajné tváre. Ani veľmi nič nerobia, iba sú, a pod nimi reklamy... Predávajú sa. Áno, je to ich panská vôľa. Dôležitejšie je, čo kupujú: svojim chlebodarcom dôveru. (V Denníku 1994 – 2007 Jána Čarnogurského sa dá napríklad prečítať: „Bol som šokovaný, ako si umelci a ďalší ľudia, ktorí verejne vystupujú ako obrancovia demokracie...