Archív článkov

Možno by stačilo napísať, že inscenácia Čechovových Troch sestier na javisku Štúdia novej budovy SND (premiéra 29. marca 2008) je herecky zaujímavá, štýlovo čistá a určite zaujme diváka aj kritiku. Tri sestry sa zvyčajne hrávajú na veľkej scéne, kde je dostatok priestoru a vzduchu, kde Prozorovove dcéry – tri sestry ďaleko od Moskvy vzdychajú za týmto mestom, jeho uličkami,...

Dve hodiny bez prestávky hralo Slovinské národné divadlo na javisku veľkej sály Činohry SND v Bratislave Marlowovho Eduarda II. Tradičné kabínkové tlmočenie, ktoré si hostia nepriali, aby hercov nerušili zvuky zo slúchadiel, nahradili 6. februára slovenské titulky, ktoré sa premietali hore v strede javiska. Tí vpredu, najmä na bokoch, na ne nevideli, ale o to lepšie mohli...

Režisér Svetozár Sprušanský pokračuje vo svojej púti po východnom Slovensku s titulom z ruskej klasiky. Tentoraz si vzal na mušku Gogoľovu Ženbu. A prevrátil ju naruby. Logicky vzaté, má to zmysel. Dvaja postarší ľudia, ktorí žijú osamote by nedbali, keby sa aj vzali. Ale ako na to? Dnes už nefungujú dohadzovačky Fiokly, ktorým stačí pribaliť zvyšok z kuchyne či šuchnúť nejakú...

Na plagáte aj na titulnej strane bulletinu Činohry Slovenského národného divadla sú ústa portrétu Diany Mórovej ako Catariny zo Skrotenia zlej ženy prečiarknuté tak, že pripomínajú výstrahu pred nebezpečným materiálom. Oči herečky však vyžarujú čistotu a jasnozrivosť. Pred čím nás to dizajnér varuje? Pred Mórovou a či, nedajbože, pred ženami? Feldek supluje rolu teatrológa V...

Začnime po poriadku. V Štúdiu novej budovy Slovenského národného divadla mala 12. januára 2008 premiéru hra Fetišistky ocenená v súťaži Dráma 2005. Jej autorku Ivetu Horváthovú pozná verejnosť viac pod menom Iveta Škripková a vyše dvoch desaťročí ju zaraďuje k produkciám súboru banskobystrického bábkového divadla. V strede jej záujmu nie sú bábky, hoci neraz to tak vyzerá....

Štrnásteho septembra 2007 ovládol veľké javisko činohernej sály novej budovy SND Hamlet Roberta Rotha. Navonok tradičný, ale predsa iný. So silným vnútorným nábojom rebelanta. Kultivovaná tri a polhodinová inscenácia režiséra Petra Mikulíka nie je nuda, ale ani nerozvíri hladiny slovenského divadelného života. Je poctivá v príprave, výklade a interpretácii. Možno v nej nájsť...

Don Juan a žena! Je to len schválnosť a či vážny pokus vyvrátiť doterajší donjuanovský mýtus o zvodcovi-buričovi a upozorniť, že aj žena sa môže zahrávať s citmi mužov, zneužívať a využívať ich lásku, dôveru, že sa môže rovnako búriť proti konvenciám i Bohu ako oni - muži?

Na túto otázku dáva odpoveď inscenácia Molierovej hry Don Juan Divadla Slovenského...

...bolo raz v Prešove jedno divadlo - Divadlo Alexandra Duchnoviča. Ešte ako Ukrajinské národné divadlo (1946-1990) hrávalo po rusky, ukrajinsky, neskôr aj po rusínsky. Už niekoľko rokov hráva iba po rusínsky a patrí k špičke slovenského divadla. Málokto to však vie. Len málokto to chce vedieť a na vlastné oči vidieť.

Naposledy bola takáto príležitosť na...

Činohra SND sa rozhodla vstúpiť do nového milénia ráznym krokom a s kritickým stanoviskom k stavu slovenskej spoločnosti týchto dní. Vybrala si na to bezmála štyridsaťročnú hru nemeckého dramatika Petra Weissa Prenasledovanie a zavraždenie Jeana Paula Marata hrané hereckou skupinou Charentonského ústavu pod vedením pána de Sade. Túto hru uviedla 20. januára 2001 v Divadle P. O...

V Plzni môžete, na rozdiel od Nitry, stretnúť divadelníkov zo všetkých divadelných inštitúcií z celej Českej republiky. Nechýbajú ani divadelní kritici (menej už publicisti), a to bez ohľadu na ich rozdielne politické názory. Zahraniční delegáti sú neoficiálne rozdelení do dvoch skupín - hostia, ktorým festival platí náklady, a tí v menšom počte, ktorí si hradia všetko....

 

Medzinárodný festival Divadelná Nitra, ktorý sa konal 22.-27. septembra 2000 v Nitre, dal dramaturgiou a priebehom svojim prívržencom i pochybovačom jasnú odpoveď - je to festival mladých a pre mladých. Festival inscenácií, ktoré hľadajú, skúšajú, ktoré niekedy aj vo svojej krajine prijímajú rozporuplne, hoci už majú viacero ocenení z rozličných iných...

Pohľad na ošarpanú budovu Národného domu v Martine priam vnucuje zakričať tak nahlas, aby to počuli aj tam dolu v Bratislave: Je tento dom ešte národný? Váži si ho národ? A vie vôbec o ňom? Vie o trampotách, spojených so zháňaním finančných prostriedkov na jeho rekonštrukciu? Rekonštrukciu čoho? Základných múrov, elektrických rozvodov a či spomienok na zašlé slávy tohto domu...

 

Čím nás prekvapila či upútala predchádzajúca divadelná sezóna? Vari len konštatovaním, že napriek znižovaniu finančných transferov zo strany štátu počet premiér neklesol, práve naopak, v porovnaní so sezónou 1998/1999 narástol. Prevládla šedivosť priemeru s cieľom žiť a prežiť.

A možno je to tak aj správne. Pri problémoch, ktoré...

Divadelné družstvo Zdvih pri Divadle Andreja Bagara ako prvé na Slovensku uviedlo údajne škandalóznu hru súčasného nemeckého dramatika Mariusa von Mayenburga Tvár v ohni v réžii Svetozára Sprušanského. Premiéra sa konala 30. júna 2000.

Hra Tvár v ohni (preklad Svetlana Waradzinová) a jej inscenácia je priamym protipólom inscenácie Terezka, ktorú títo...

Darmo, ruské divadlo a Rusi osobite rozumejú záchvevom duše postáv dramatika Osvalda Zahradníka. Zatiaľ čo sa Slovensko k svojmu autorovi obracia chrbtom, Moskva sa nebá- la popasovať s jeho poslednou hrou. 18. mája 2000 sa v Moskovskom divadle N. V. Gogoľa konala svetová premiéra Zahradníkovej hry Doletíme do Milána.

Ak...

O Búrke sa traduje, že je to myšlienkovo najzložitejšia Shakespearova hra, v ktorej autor zavŕšil svoje dielo a vložil do nej svoju životnú skúsenosť a posolstvo. Táto hra má na Slovensku iba skromnú inscenačnú tradíciu, a to sa týka rovnako počtu inscenácií, ako aj úspešných výsledkov.

Pre uvedenie Búrky v Činohre SND (premiéra...

 

Z javiska Malej scény SND na záver posledného predstavenia tejto sezóny na tejto scéne - Palárikovho Inkognita (premiéra 6. a 7. mája 2000) - zaznie: Nech žije slovenské divadlo! Hoci sú to slová viac ako stoštyridsať rokov staré, chce sa nám veriť, že je toto prianie z javiska prvej scény venované celému slovenskému divadlu. Aj tomu mimo centra, čo...

 

Do slovenského divadla, konkrétne Divadla Astorka Korzo 90 vstúpil Obchod na korze. Podľa rovnomennej novely Ladislava Grosmana ho zdramatizovala Alta Vášová a réžie sa ujal Jaroslav Rihák (premiéra 15. a 16. apríla 2000). Scenáristka tak dostala príležitosť po prvýkrát prezentovať svoju prácu v činohre a filmový a televízny režisér...

 

Hra Eugena O´ Neilla Túžba pod brestami rozšírila repertoár Divadla Slovenského národného povstania v Martine nielen o americkú dramatiku, ale priniesla aj novú tému (premiéra 7. 4. 2000). Hoci sa dej odohráva v polovici minulého storočia, autor zachytáva krízu citového a duchovného života jednotlivca.

O´Neill je...

 

Divadlo Andreja Bagara v Nitre pozýva na predstavenie Čechovovej Čajky do priestoru "za bránou" (premiéra 17. a 18. 12. 1999; tieto poznámky sú z reprízy 20. marca 2000). Sklad kulís ponúka nezvyčajné scénografické využitie a dobrú akustiku. Takéto odhalenie vnútorností divadla priam nabáda hľadať paralely so životom ľudí v tejto budove.

...

Svet je zlý, tak ako mám byť dobrá(ý), by sa mohlo stať mottom martinskej inscenácie hry - paraboly Bertolda Brechta Dobrý človek zo Sečuanu (Divadlo Slovenského národného povstania Martin, premiéra 14. 1. 2000).

Mladý hosťujúci režisér Martin Čičvák (1975) inscenoval na pôdoryse Brechtovej hry láskyplný obraz súčasného neistého sveta. Predloha má síce...

Niekoľko dní pred Vianocami, pred vianočnými hrami ľudového divadla (ktoré sa našťastie ešte na našom území udržali), Divadlo Slovenského národného povstania potichučky, bez masmediálnej podpory, uviedlo scénickú realizáciu "poviestky" Kristíny Royovej Bez Boha na svete (premiéra 17. 12. 1999).

Royovej "poviestka", t.j. menšia povesť, uvádzaná aj ako...

Po Bertoltovi Brechtovi je Friedrich Schiller druhý najhrávanejší nemecký autor na Slovensku. Najvyššiu frekvenciu na javiskách slovenských profesionálnych divadiel má jeho hra Úklady a láska, po nej Mária Stuartová. Aj režisér Vladimír Strnisko naštudoval najprv (v roku 1981 na Novej scéne v Bratislave) Úklady a lásku a o osemnásť rokov neskôr, už v Slovenskom národnom...

Druhý obraz básnika Laca Novomeského vytvorili v Trnavskom divadle s odstupom pätnástich rokov. V decembri 1984 inscenoval Blaho Uhlár svoj scenár, ktorý napísal spolu s Mikulášom Fehérom - Laco Novomeský (Život a dielo) a 19. novembra 1999 uviedol v tomto divadle Silvester Lavrík inscenáciu tiež podľa svojho scenára Svety za dedinou (Venované Ladislavovi Novomeskému).

...

Príbeh Urbanovej hry Beta, kde si? sa síce odohráva v dvadsiatych rokoch na slovenskej dedine, ale v trnavskej inscenácii sa môže odohrávať kedykoľvek a kdekoľvek.

Scénický obraz udalosti zo života dediny, ktorá šírením klamstiev nepriamo prinúti mladé dievča siahnuť si na život, je divadelne príťažlivou metaforou zloby a odvahy slovenského človeka....

Stránky

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984