Archív článkov

Do akej miery je autorská stratégia knihy „Unglik“ odlišná od koncepcie predošlých poviedkových zbierok? Na začiatku môjho písania nikdy nestojí stratégia, skôr spontánny pocit či predstava, niekedy aj príbeh, ak pseudokauzálne súvislosti viditeľné „na povrchu“ ľahkomyseľne nazveme príbehom. Takto to ide text za textom. Normálny postup. Autorská stratégia, ak také čosi u mňa...

Nazrela som do Rozprávok Hermanna Hesseho. Náhodou a z rozmaru. Napriek pôvodnej skepse som ich neodložila. Zistila som, že rolu ich čitateľa nemusia povinne obsadiť len krehkolyrické typy večných detí. Už vôbec by som sem nemiešala slovíčko „infantilnosť“. Aj napriek raritnosti zaradenia autorovej najstaršej prózy. Dvoch bratov napísal v desiatich. Texty bez ohľadu na čas...

Projekt Anna Snegina: „Pas de deux“ vyvoláva dojem kultivovanej exkurzie. Melancholickému výletu nechýba premyslene budovaná poetická nálada. Účinnou zbraňou autorskej stratégie je pritom prieberčivé prehŕňanie. Nie pre literárne nechutenstvo. Skôr pre čistú textovú radosť. Napríklad z manipulácie identít či motivácií. Z bohatstva impulzov či beztrestného posúvania hraníc...

Uznávam, že dôkladné sondy do zákulisia písania môžu byť aj značne netaktnou záležitosťou. Médiá sa na úbohého autora vrhnú pod zámienkou profesionálnej zvedavosti. Žmýkajú ho. Dávajú mu zabrať. Mámia z neho rozumy. Posúvajú ho k pokornému prezrádzaniu tajomstiev zo zákulisia písania. Ak také vôbec existujú. Zdanlivá banalita neoriginálnej – a o to častejšie používanej – otázky...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984