Archív článkov

Jej práca na rozdiel od staršej práce jej nedávno zosnulého kolegu Miloša Blahynku (Slovenská operná dramaturgia) zachytáva dvojnásobne dlhé obdobie, ponecháva bokom otázky dramaturgické a sústreďuje sa na komplexnú charakteristiku operných inscenácií cez prizmu rukopisov rôznych režisérskych osobností. Bez toho, že by som chcel porovnávať, musím konštatovať, že autorkin prístup je podstatne...

Podobne ako v posledných rokoch aj teraz sa podarilo zabezpečiť pre bratislavský festival vynikajúcich zahraničných umelcov a ozaj kvalitné hudobné telesá. Pristavme sa aspoň pri niektorých.

Svetová sopránová stálica

Čestná predsedníčka BHS a najväčšia slovenská vokálna hviezda Edita Gruberová sa predstavila až dvakrát. Najprv v Dóme svätého...

Obe spomínané literárne diela a ich filmové prepisy sa zameriavajú na udalosti spojené s Risorgimentom, ako Taliani nazývajú svoj zjednocovací proces, a priam volajú po porovnaní. Je zaujímavé, že kým veristický román vznikol pár rokov pred začiatkom 20. storočia, Roberto Faenza ho preniesol na plátno až v roku 2007. Naproti tomu Lampedusov takmer autobiografický...

Mnohí zo skladateľov, ktorí sa najvýznamnejšie zapísali do dejín slovenskej hudby, už nie sú medzi nami. Či už máme na mysli veľké trio zakladateľské, Eugena Suchoňa. Jána Cikkera a Alexandra Moyzesa, alebo skladateľov z nasledujúcich generácií, ako boli Ivan Hrušovský (1927), Ilja Zeljenka (1932) či Juraj Beneš (1940).


Patriarchova jeseň...

Čierno-biele, ale nie videnie

Z 26 fotografických výstav som navštívil viac ako polovicu. Niektoré ma oslovili, iné menej. Z hľadiska formy spoločným rysom fotografických výstav bolo silné zastúpenie čiernobielej fotografie. Zo štyroch výstav v Dome umenia som takmer s dojatím prechádzal popri fotografiách, na ktorých Karol Kállay zachytil...

Kým pri opernom prepise Macbetha Verdi použil len základné situácie diela anglického dramatika, v Otellovi sa spolu s libretistom pomerne verne držali aj textu a jedinou významnejšou odchýlkou popri vynechaní dráždivých dvojzmyselných replík, ktoré alžbetínsky dramatik tak rád používal, je absencia prvého dejstva tragédie odohrávajúceho sa v Benátkach. Medzi...

Práve tie poukazujú na jeho neobyčajne široký záber menovaného a zároveň špecifickú skôr esteticko-filozofickú, hudobno-teoretickú a hudobno-historickú než praktickú divadelne kritickú orientáciu. Dokumentujú to názvy jeho štúdií ako K problematike analýzy operného diela, Čas v opere, Kapitoly z estetiky muzikálu, Historizmus v opere, Bratislavský hudobný život v ...

Neprofesionálny súbor Ívery, ktorého divadelná prevádzka má pozoruhodnú kontinuitu (do konca októbra bude mať na Školskej ešte päť ďalších predstavení), uviedol hru Oscara Wildea Celkom vážne. Na moje prekvapenie po prvých replikách som zistil, že ide o Wildeho konverzačku známu u nás pod názvom Ako je dôležité mať Filipa (ale niekedy uvádzanú aj ako Bunbury),...

Najúspešnejší slovenský operný skladateľ

Ján Cikker predstavuje spolu s Eugenom Suchoňom a Alexandrom Moyzesom zakladajúce skladateľské trio modernej slovenskej hudby. Kompozíciu vyštudoval v Prahe na konzervatóriu (u Jaroslava Křičku) a Majstrovskej škole Vítězoslava Nováka. Pedagogicky pôsobil od 1939 na Hudobnej a dramatickej akadémii pre...

V centre Sábatovho umeleckého úsilia bolo hľadanie stratenej celistvosti človeka a zobrazenie ľudského údelu vo svete bez Boha, ako aj snaha spojiť skutočnosť s fantáziou, vedu s mágiou a poéziu s vecným myslením. Príčinu rozpadu prapôvodnej ľudskej celistvosti nachádzal v racionalizme a kapitalizme a v zlyhaní západnej civilizácie postihnutej dehumanizáciou. Celé...

Po Donizettiho Nápoji lásky, ktorý operný súbor banskobystrickej Štátnej opery premiéroval na zvolenskom zámockom nádvorí (23. 6.), druhým podujatím festivalu bola repríza úspešnej marcovej premiéry  Pucciniho Madame Butterfly (27. 6.), ktorú so Štátnou operou režijne naštudovala Barbara Klimo, dcéra slávnej Edity Gruberovej. Hoci tí, čo videli inscenáciu v ...

Takto si slovenský operný poslucháč konečne mohol vypočuť aj dosiaľ jedinú u nás neuvedenú operu populárneho skladateľa, ktorá je jeho opernou prvotinou /skomponovanou 9 rokov pred už zrelou Manon Lescaut alebo 12 rokov pred Bohémou/.

V tomto diele podobne ako o 5 rokov neskôr skomponovanou Edgarovi sa skladateľov umelecký rukopis ešte neustálil a ...

Pre ctiteľa umenia je ostrov na juh od Kalábrie zasa jedinečným príkladom kúska zeme, na ktorom sa od pradávna krížili jednotlivé kultúry zanechávajúc po sebe výraznú pečať v podobe vzácnych umeleckých artefaktov. Po pôvodných Sikuloch, ani po Feničanoch (Kartágincoch) tu veľa stôp nezostalo, zato grécka kultúra tu zanechala mnohé vzácne poklady v podobe chrámov...

Veľký neskoromantický skladateľ sa narodil v Kališti pri Jihlave a po absolvovaní viedenského konzervatória pôsobil ako dirigent v operných divadlách v Ljubljane, Olomouci, Prahe, Lipsku, Budapešti, Hamburgu. V rokoch 1897-1907 bol riaditeľom a šéfdirigentom Dvorskej opery vo Viedni, do života ktorej zasiahol nielen výbornými dirigentskými výkonmi ale aj...

Práve tento film ukázal, že aj veľkí umelci majú svoje slabšie dni, pretože morbídny príbeh muža uctievajúci svoju mŕtvu milenku a končiaci sa melodramatickým záverom nebol hodný tvorcu Amerického sna či Posledného metra. Rovnaké sklamanie som zažíval pri sledovaní filmu Tony Richardsona  Slečna učiteľka (z roku 1966) v titulnej úlohe so slávnou Jean Moreauovou....

Slovenskí filmoví diváci rokov päťdesiatych a šesťdesiatych ju mohli obdivovať predovšetkým vo filmoch Tereza Raquinová (s Rafom Valonom ako partnerom) Marcela Carného, v Sartrovom prepise hry Arthura Millera Bosorky zo Salemu, v sfilmovanom románe jedného z príslušníkov anglických „rozhnevaných mladých mužov“ Johna Braina Miesto hore (za ktorý získala hereckého...

Niekedy v šesťdesiatych rokoch, teda v čase, v ktorom som sa ako mladý vysokoškolák začal zaujímať o divadlo, vyšla v Československu kniha teatrologa Jamesa Kerra Jak nepsat hru. V nej autor hovoril o dvoch líniách modernej drámy. Jednu predstavoval Ibsen, druhú Čechov. Následne do prvej kategórie zaradil Arthura Millera, do druhej Williamsa. Mal pravdu v tom, že...

Dejiny hudby V. majú dvojpólového adresáta. Sú napísané fundovane a prinášajú viaceré zaujímavé odborné postrehy, čo oslovia špecialistov na dejiny hudby. Zároveň spôsobom spracovania odbornej látky vychádzajú v ústrety aj laickej verejnosti (napr. detailmi zo života autorov), pravda, ak už má aspoň minimálne poznaktky o dejinách hudby a má vzťah k vážnej hudbe....

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984