Archív článkov

Slovenský skladateľ Tadeáš Salva (1937–1995) vyštudoval na Konzervatóriu v Žiline hru na violončele, akordeóne a klavíri, zároveň chodil na súkromné hodiny kompozície do Bratislavy k Jánovi Zimmerovi. V štúdiách skladby pokračoval na bratislavskej VŠMU (1958–1960), no po názorových nezhodách so svojimi pedagógmi (Alexander Moyzes, Ján Cikker) štúdiá prerušil a v štúdiu skladby...

Dejiny Novej hudby na Slovensku sa začali v období povestného chruščovovského odmäku, keď na našich domácich hudobných učilištiach absolvovali skladbu mladí skladatelia, pre ktorých už poetika ich profesorov nepredstavovala nijaké náradie, pomocou ktorého by mohli nasýtiť svoju objaviteľskú túžbu. Svoj tvorivý svet si nevytvárali v nadväznosti na školskú tradíciu, ale práve v...

Sociálna funkcia hudby bola predmetom pozornosti filozofov od najstarších dôb. Uvedomovali si persuázne pôsobenie hudby v spoločnosti a požadovali štátnu reguláciu tohto vplyvu. Už antickí myslitelia predpokladali, že hudobný priebeh môže ovplyvniť nielen aktuálny citový stav poslucháčov (pathos), ale hudba má formujúci vplyv aj na ich charakter (ethos). Toto vedomie viedlo už...

Keď som sa ako 14-ročný začal zaoberať komponovaním hudby, začal som navštevovať aj bratislavské koncerty, predovšetkým koncerty Slovenskej filharmónie. Otváral sa mi vtedy celkom nový svet, ktorý ma fascinoval a ktorému som len málokedy rozumel, najmä ak sa hrala súčasná hudba. Jedno z prvých fascinujúcich stretnutí s novou hudbou pre mňa znamenala vtedajšia premiéra Koncertu...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984