Archív článkov

Naša hudobná historiografia pojmom „hudba na Slovensku“ označuje zvyčajne hudbu, ktorá na Slovensku znela v 13.-19. storočí. Pojem „slovenská hudba“ sa používa na označenie hudby slovenských autorov, ktorá vznikala ako národný variant európskej hudby nadväzujúci na tvorbu národných škôl 19. storočia. Slovenská hudba, využívajúca tak podnety hudobného romantizmu a moderny ako...

Základnými dimenziami hudby sú zvuk a čas; o priestore sa v súvislosti s hudbou hovorí len málokedy. A predsa hudobníci patria k tej najmobilnejšej časti society. Výkon ich povolania býva spätý s neustálymi presunmi v priestore a tento pohyb mení nielen ich, ale aj samotný priestor. Migrácia nizozemských hudobníkov do Talianska splodila hudobnú renesanciu, migrácia talianskych...

S Ivanom Hrušovským som sa po prvýkrát stretol roku 1975 počas mojich prijímacích skúšok na štúdium skladby na VŠMU. Vyhodnocoval výsledky našich testov z hudobných ukážok a jednu z mojich odpovedí lakonicky komentoval: „Kolega Parík bude mať radosť.“ Paríkovu Sonátu pre sólovú flautu som totiž identifikoval ako skladbu Edgarda Varčseho Density 21, 5. Potom som po niekoľko...

Slovenský skladateľ a filozofujúci moralista poľského pôvodu Roman Berger je príslušníkom generácie, ktorá v šesťdesiatych rokoch vniesla do našej hudby imperatív pokroku asociovaný s výdobytkami aktuálnej hudobnej avantgardy. Jeho orchestrálne Transformácie (1965) patrili spolu s Kolmanovým Monumentom per 6000 000, Zeljenkovými Štruktúrami a Paríkovými Fragmentmi k skladbám, v...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984