Archív článkov

Slovenskú prózu nereprezentujú monumentálne projekty. Román – syntéza, románová trilógia, epická epopeja francúzskeho, ruského či amerického rozmeru v jej vývoji sú skôr výnimkou ako pravidlom. Ich absenciu nahrádza poviedka, prinajmenšom novela. Tento útvar charakterizuje literárnu produkciu v našej dávnej i nedávnej minulosti a v súčasnosti zaznamenáva priam novú renesanciu...

Tohtoročný Medzinárodný filmový festival v Cannes bol zahalený do filmov o veľmi vážnych, priam svetodejných veciach - a pritom boli tie filmy na zasmiatie alebo aspoň k smiechu zmiešanému so slzami. Iránsky režisér Bahman Ghobadi priviezol do Cannes film s názvom Piesne z krajiny mojej matky. Skupina hudobníkov z iránsko-irackého pomedzia sa vydá na cestu do Iraku hľadať...

Ukázať rodinné nadväznosti a generačné posuny aj protiklady si kladie za cieľ výstava Genes Art v Spišskej Novej Vsi. Predstavuje v tejto ozvláštnenej komparácii akademických maliarov Dušana a Silviu Sekelovcov, ktorí majú svoje korene na východnom Slovensku. Otec aj dcéra sú výraznými zástupcami nefiguratívneho umenia svojich pokolení. Kým otec veľkoplošnými, zavše...

Tomáš Sloboda, gitarista a spevák skupiny Le Payaco

Pamätám si na to sparné leto spred dvoch rokov, keď som po prvýkrát počula z éteru znieť neuveriteľne chytľavú pesničku. Slová „dobrý večer priatelia, vybehnime na polia...“, ktoré ma potom ešte chvíľu prenasledovali, sa v istom okamihu zreálnili a ja som si konečne spojila neobvyklý názov akejsi...

K upravenému, novému vydaniu publikácie Karla Benyovszkého a Josefa Grünsfelda juniora Obrázky z prešporského geta, uverejnenej prvý raz roku 1932, napísal bratislavský humorista Tomáš Janovic dve básničky. V jednej z nich, ktorú nazval príznačne Smutná anekdota o hlúposti, píše: „Cudzie nechceme a svoje si nedáme / povedal hlupák / múdry človek naopak / chce cudzie a svoje...

Ak v Európe jestvuje krajina, o ktorej priemerný obyvateľ nášho kontinentu nevie takmer nič, tak je to Albánsko. Na vine nie je len desaťročia trvajúci politický izolacionizmus režimu Envera Hodžu, lebo ten len podčiarkol dlho jestvujúcu predstavu bieleho miesta na mape – už v osemnástom storočí anglický osvietenský historik Edward Gibbon o Albánsku povedal, že o ňom vedia...

Vydanie antológie prózy a poézie o Bratislave sa môže stať celkom zaujímavým kultúrnym počinom. Predpokladáme pritom, že od roku 1918 – povedzme – sa v slovenskej literatúre napísalo dosť slušných textov tematizujúcich toto mesto: stačí len dobre vybrať a zmysluplne zostaviť. Takáto knižka by potom mohla mať aj svoju pedagogickú cenu – napríklad jeden mladší autor by sa z nej...

„Už nikdy sa nevyspíme v nomádskom stane, nevystúpime na Džámtsky minaret. A zabudneme, ako chutí horúci, surový, trpký chlieb a zelený čaj s kardamómom... Nezacítime ani vôňu fazuľových polí... ani stopu snežného leoparda vo výške 4700 metrov,“ napísal roku 1980 v nostalgickej cestopisnej črte Nárek za Afganistanom anglický spisovateľ Bruce Chatwin (1940-1989). O deväť rokov...

Pokrytectvo je súčasťou medziľudských vzťahov už dlhé storočia. Odoláva nekonečnému súboju ochrancov morálky a dobrého spolunažívania. V histórii dostávalo rozličné mená, ktoré boli zneužité s cieľom dosiahnuť víťazstvo na náboženskom, politickom alebo osobnom poli výhod a bohatstva. Súboj s pokrytectvom zahŕňa aj poznávaciu a rozpoznávaciu schopnosť určiť, kto skutočne...

Rozhlas – podľa sociologických sond najdôveryhodnejší fenomén v systéme verejných inštitúcií – sa v súčasnosti stáva čoraz významnejším kultúrnotvorným médiom. V nejednom prípade nahrádza iné médiá, obmedzované tlakom ekonomiky a módnosti bulváru. V konkurenčnom zápase na burze kultúry – kultúrnych nápadov a projektov – predčí neraz všemocného giganta – televíziu. Najnovšie...

Piaty dlhometrážny film amerického režiséra Davida Finchera Úkryt dosiahol počas premiérového víkendového premietania v USA prvú priečku v počte návštevníkov. Panika vstupuje aj do priestoru slovenských kín. Jodie Fosterová a Kristen Stewartová sú uväznené v izolovanej pasci pred čudesnou partiou zlodejov, filmový divák sa naopak ocitne v zajatí ďalšej Fincherovej temnej vízie...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984