Rómovia trochu inak

Keď posudzujeme rómsky spôsob života, zvyčajne ho hodnotíme z pohľadu našej kultúry, ktorá je okrem iného aj kultúrou určitej usporiadanosti, zákonov a noriem. My sme tí poriadkumilovní, racionálni a čistí a sú to oni, ktorí neuznávajú naše hodnoty... Len oni sú tí zlí. Tí tmaví, ktorí sú hlúpi, lebo neposielajú svoje deti do škôl, sú násilnícki, neporiadni, neusporiadaní a pod.
Počet zobrazení: 3199
SITAIvan Fleischer.jpg

Zámerne som použila výraz „otázka“ a nepoužila som často pretriasané slovné spojenie „rómsky problém“. Lebo je to naozaj problém? Ak áno, tak v prvom rade problém koho?

Moja známa ma upozornila na dôležitý jav a tým je skutočnosť, že pri riešení rómskej otázky si treba v prvom rade ujasniť a hlavne rozlíšiť, ktoré stránky života „problémových“ rómskych komunít treba dať z pohľadu štátu akože do poriadku a ktoré len vyjadrujú ich odlišnosť od nás, ktorú by sme sa mohli chcieť naučiť akceptovať. Do prvej kategórie rozhodne patrí akékoľvek porušovanie zákonov. Tým sa však v článku nechcem zaoberať. Z jej rozprávania ma zaujala hlavne druhá kategória prejavov, ktoré by mali vyjadrovať našu vzájomnú odlišnosť.


Rómovia sú naozaj iní

Kameňom úrazu sa stáva násilná snaha o premenu niekoho na náš vlastný obraz. Až toto je skutočný problém a nielen v riešení rómskej otázky, ale aj napríklad v obyčajnom fungovaní medziľudských vzťahov. Bert Hellinger, nemecký filozof to v knihe „Láska ducha“ vyjadril  jednoducho, ale výstižne, keď napísal: „Mier začína až v okamihu, kedy každý smie byť taký, aký je, keď každý druhému prizná, že smie ostať, ako a kde je.“ Zároveň to znamená, že všetci navzájom ctia svoje hranice, že nikto neprekračuje hranice druhého. Nemám v úmysle púšťať sa tu do nejakých sociálnych analýz, ale chcem ponúknuť taký uhol pohľadu, ktorý nám možno (keď to sami sebe dovolíme) napovie aj niečo o nás samotných.

Keď posudzujeme rómsky spôsob života, zvyčajne ho hodnotíme z pohľadu našej kultúry, ktorá je okrem iného aj kultúrou určitej usporiadanosti, zákonov a noriem. Vďaka reklame, ktorá nám neustále podsúva ideál v podobe dokonalej čistoty (stačí si spomenúť na obraz vymydlenej rodinky, ktorá varí v absolútne čistej kuchyni a používa riad bez jedinej škvrny) sme kultúrou hygienickou. Najviac si ceníme kariéru, vzdelanosť, či spoločenský úspech. Ekonomické ukazovatele sú pre mnohých tie najhlavnejšie veličiny, rovnako ako poriadok a pokojné spolunažívanie bez emócií, ktoré považujeme už za prehnané. Avšak nezdá sa vám, že v zákulisí tohto veľkého divadelného predstavenia niečo už dlhšie nesedí?

Okrem nás tu žijú aj tí, ktorých považujeme za iných. Tí tmaví, ktorí sú hlúpi, lebo neposielajú svoje deti do škôl, sú násilnícki, neporiadni, neusporiadaní a pod. My sme predsa tí poriadkumilovní, racionálni a čistí a sú to oni, ktorí neuznávajú naše hodnoty... Len oni sú tí zlí. Naozaj? Pre koho je také dôležité, že sú Rómovia takí, alebo onakí a prečo žijú tak ako žijú? Nie sú náhodou aj naše predstavy o nás ako o racionálnych bytostiach tiež len akýmsi zažitým klišé? Prečo nás Rómovia tak veľmi iritujú? Nemám teraz na mysli kradnutie, ktoré nás pochopiteľne hnevá a ktoré máme s nimi spoločné, mám na mysli skôr ich správanie, ktoré je hlučné a plné - z nášho pohľadu - prehnaných emócií. Prečo to viacerých z nás tak rozčuľuje?


Pohľad pod povrch, aj náš

Arnold Mindell, zakladateľ Procesovo orientovanej psychológie, by možno povedal, že je to preto, lebo vyjadrujú našu vlastnú, hlboko potlačenú časť, ktorá bola uhladená, zarovnaná a vyvoňaná vymydlenou kultúrou plnou noriem, zákazov a príkazov. V opozícii voči tomuto nablýskanému svetu sa rómsky spôsob života javí ako život slobodný a nespútaný, rovnako ako je nespútaná živelnosť emocionality. Nepripomína vám to niečo? Napríklad situácie, v ktorých musíme držať svoje emócie na uzde, lebo je neslušné a nevhodné prejaviť ich. Musíme byť usporiadanou súčiastkou systému a oni si môžu dovoliť byť iní. Mindell náš hnev na uvedený spôsob života považuje za akýsi výkrik našich vlastných nevedomých častí a pýta sa, či by sme aspoň občas nezahodili všetky tie naše domnelé istoty a normy s radosťou do koša a nevymenili by sme ich za nespútanosť a živelnosť, ktorú sme kedysi dávno pochovali v sebe do toho najhlbšieho hrobu.

Áno viem, že je oveľa ľahšie hľadať škodcu niekde tam vonku, než ho uvidieť vo svojom vlastnom vnútri, v podobe tieňa nejakej našej vytesnenej vlastnosti. Na tomto mieste chcem zdôrazniť, že stále opisujem prejavy, ktoré patria len do druhej kategórie, ktorá bola spomenutá v úvode. Kradnutie a zneužívanie sociálneho systému tu neriešim, keďže to je úplne bežné aj u Nerómov. Mnohí z vás si isto povzdychnú, že keby som mala za susedov rómsku rodinku, tak by som určite písala inak. Zrejme máte pravdu.

Na tejto stránke nájdete množstvo materiálov o takzvanom „riešení“ rómskej problematiky. Mnohé z nich sú len teoretickým dokumentom, ktorému chýba nejaká hlbšia myšlienka či autorova osobná skúsenosť. Pritom skúsenosti ľudí, ktorí žijú priamo v teréne, by mohli byť najkompetentnejším radcom pri riešení tohto „problému“. No pokiaľ budeme svoje vnímanie orientovať len čierno-bielo a nebudeme sa snažiť nahliadnuť aj pod povrch, len ťažko sa pohneme k hlbšiemu pochopeniu.

Foto: SITA/Ivan Fleischer

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
01. december 2011, 12:46
Som rád, že sa otázky niekto ujal a v trjto téme sa budem snažiť byť vecným oponentom. Vopred poviem, že nie som odborník na túto otázku, ale praktický život ma prinútil premýšľať, vyskúmať a potom empiricky vyhodnotiť a sformulovať názor.

Predovšetkým k pojmu ODLIŠNOSŤ a INÝ SPôSOB ŽIVOTA:
Súhlasím, Rómovia sú iní, ale oni sú iní už celé stáročia a stále žijú medzi nami, v našej civilizácii a v našej spoločnej vlasti (ak sa hlásia k občianstvu).
To znamená, že vždy nejaké percento Rómov dokáže prijať civilizáciu a zvyky krajiny, v ktorej žije ( teda i slovenskej), prispôsobiť sa a ťaží z toho, že sa vzdelá, zapojí sa do pracovného procesu v ekonomicky aktívnom živote, jednoducho prijme nutnosť správať sa podľa civilizačných a kultúrnych noriem spoločnosti, v ktorej žije. A majú sa dobre, alebo sa nemajú dobre hudobníci z Cigánskych diablov, herečky rómskeho pôvodu, učiteľky či lekárky, majstri na pracoviskách, operátori vo výrobniach? Majú. Oni nežijú v svojvoľne vytvorených osadách či na Luníku IX.

Takisto, ak sú Rómovia "vonku" v zahraničí - hlavbne ak v Británii, v Kanade, "integrujú" sa prácou, bývaním, správajú sa inak ako "u nás doma".
Takže, nie je to výhovorka, že "sú iní"? Ako iní? Nakoľko iní?

Každý emigrant sa musí v krajine, kam sa prisťahoval a kde získal občianstvo, musí podrobiť zákonom svojej novej vlasti a správať sa na verejnosti a v práci tak ako to vyžaduje tamojšia civilizačná, kultúrna a pracovná etika a morálka. Dobre, doma v domácnosti to je iné. Po prekočení prahu svojho domova si každý môže urobiť svoju "malú domovinu", POKIAĽ neohrozuje či nekoná v rozpore so zákonmi danej krajiny. Pani autorka, to je podstatné, na čo STE POZABUDLI...

Nie je to už o Rómoch, ale o všeobecnom rešpektovaní odlišností a kult=rnych odlišností:
Imigranti na Slovensku žijú pracovne a na verejnosti sa pohybujú tak, aby žili a správali sa repšktujúc slovenskú spoločnosť, jej kultúrne a spoločenské uzancie. Až doma majú u seba "kus Japonska, kus Turecka, kus Etiópie, kus Indie", stretávajú sa v spolkoch, majú svoje kultúrne zvyklosti a radi sa s Vami podelia o spoločný prežitok, sú dobrí susedia. Ale pri tom rešpektujú zákony SR i morálne a etické zvyklosti krajiny, kde žijú. Nakoniec, to robia i našinci, ak sú v Austrálii, Británii či v Bahrajne, nezabúdajme.

Otázka: Prečo to teda to vysoké percento ( nie všetci, objasnili sme si) občanov rómskeho etnika nedodržuje, neuznáva, ba naopak, provokatívne sa vystatuje tým, že koná a správa sa odlišne?
Podotázka: a je to slušné, etické a morálne?

Preto mi chýbalo to hlavné v tomto článku: Že súvislosť s podmienkou DODRŽIAVANIA ZÁKONOV pri odlišnosti Rómov je nutná. NEMOŽNO "NECHCIEŤ SA TÝM ZAOBERAŤ". To tak nefunguje...

Totiž, ak by sme otázku rómskeho etnika chceli vážne oddeliť o dodržiavania zákonov Slovenskej republiky, dopustíme sa čistého rasizmu a diskriminácie. Prečo?

Nuž, ako sa zachovať voči skupinám i jednotlivcom, ktorí "porušujú zákony" a my ich neberieme ako súčasť zákonov, ako súčasť našej spoločnosti? Aha, v tom prípade to najjemnejšie riešenie je internovať ich do imigrantských táborov, teda do zariadení pre utečencov a poskytovať im humanitárnu pomoc s tým, že po určitom čase sa musia integrovať, alebo odísť z republiky.
Nie, nenadávajte mi, toto ešte nie je rasizmus, toto je štandardné riešenie problému, aký robí celá Európa s ľuďmi stojacimi mimo jej zákonov. Iba nedávno tak riešila utečencov z Líbye, predtým utečencov z arabského sveta, atď.
Inou možnosťou je skonštatovať, že sú neprispôsobiví a nemôžu za to, teda že ak kradnú, robia cirkus na verejnosti, roznášajú choroby, oni za to nemôžu - a na to má naša spoločnosť predsa na to určenmé zariadenia, kde sú umiestňovaní tí, čo za to nemnôžu: nielen psychiatrické liečebne, ale i hospice atď. Nie, toto ešte stále nie je rasizmus, aj toto sa štandardne používa, napríklad ak máte príbuzného psychicky mimo, alebo ak máte starých ľudí, ktorých všetci opustili a ocitnú sa v hospici.

Rsizmus je práve tu, náš každodenný, keď VIEME, že toto sú občania s plnáými právami slovenského občana SR, napriek tomu im tolerujeme všetky tie prietupky proti zákonom a etike, ktoré bežne trestáme voči iným, ale ak sú našimi občanmi, neposkytujeme im podľa ústavy právo na sociálnu, zdravotnú starostrlivosť a na ochranu. Jednoducho sme rasisti, pretože sme si pre nich vytvorili zvláštne zaobchádzanie a vzhľadom k tomu, že sú odlišní i pokožkou, nemusia ani nosiť verejné označenie, aby bolo jasné, že sa k nim štátni zamestnanci ( teda polícia, úradníci, ) správajú odlišne ako k ostatným.
A to je obrovská chyba - tu sa skryto a už veľmi dlho, aspoň 22 rokov, správame rasisticky. Tu sa rozhorčujte spolu so mnou.

Je teda porucha na mojej strane povahy, ak suseda Róma beriem ako cudzinca a občas mi vadí, že hrubo prekračuje naše spoločné kultúrne a etické uzancie a ak je to v rozpore so zákonom, volám naňho políciu?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. december 2011, 01:05
Píšem spontánne a rýchlo, preto robím preklepy, ale túto časť chcem preformulovať, lebo nie je zrozumiteľná:(podčiarknuté je preformulované)

Rasizmus náš každodenný je práve tu v tom , že keď VIEME, že Rómovia sú občania s plnými právami slovenského občana SR, pretože sú občanmi SR, narodili sa tu a žijú tu , napriek tomu im tolerujeme všetky tie prietupky proti zákonom, morálke a etike, ktoré bežne odsudzujeme u ostatných občanov, ale povedzme i u cudzincov, ak sa napríklad správajú vulgárne a nevhodne napr.pri futbalových zápasoch , trestáme ich, pokutujeme a dokonca zatvárame.
Ak sú ale Rómovia našimi občanmi, teda sociálne práva a právo podľa Ústavy SR na sociálnu, zdravotnú starostlivosť, na vzdelanie i na ochranu, teda bezpečnosť .
Jednoducho sme rasisti, pretože sme si pre nich vytvorili zvláštne zaobchádzanie a vzhľadom k tomu, že sú odlišní i pokožkou, nemusia ani nosiť verejné označenie, aby bolo jasné, že sa k nim štátni zamestnanci ( teda polícia, úradníci, ) správajú odlišne ako k ostatným.

Dopĺňam už to nové:
Určite je v tom veľa emócií a to obojstrannej, vyplývajúcej z horkosti pocitu ukrivdenia a nespravodlivosti.
Takže ak nedokázali Rómovia zmeniť svoje správanie sa v našej kultúre a v našich zvykoch tu na Slovensku, nemali by sme k nim zmeniť postoj my a prestať hrať tú skrytú zhovievavosť "tolerovania neprispôsobivého občana iba preto, že je Róm", doslova povedané, pokrytecky používať rasistický prístup k časti vlastného občianstva namiesto toho, aby sme ich začali brať ako cudzincov, ktorých požiadame podľa platných zákonov o to, aby sa integrovali?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. december 2011, 01:44
doplním: MAJÚ teda sociálne práva...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. december 2011, 14:57
"Určite je v tom veľa emócií a to obojstrannej, vyplývajúcej z horkosti pocitu ukrivdenia a nespravodlivosti. Takže ak nedokázali Rómovia zmeniť svoje správanie sa v našej kultúre a v našich zvykoch tu na Slovensku, nemali by sme k nim zmeniť postoj my a prestať hrať tú skrytú zhovievavosť "tolerovania neprispôsobivého občana iba preto, že je Róm", doslova povedané, pokrytecky používať rasistický prístup k časti vlastného občianstva namiesto toho, aby sme ich začali brať ako cudzincov, ktorých požiadame podľa platných zákonov o to, aby sa integrovali? Peter Zajac-Vanka"

****************************

Pán PZV je úplne jedno, či to výslovné vynucovanie subordinácie Rómskoho etnika majoritnou väčšinou, ktoré tu žije stáročia nazvete integráciou, alebo asimiláciou!

Nám sa výslovne napáči, že sa Slováci napr. v Maďarsku asimilovali a v drvivej väčšine stratili svoju slovenskú identitu, kultúru a hrdosť! Tak prečo by sa mali naši "Cigáni" asimilovať ak Smer presadzuje s ostatnými euro-socialistami politiku kultúrnej identity? Týmto popierate súčastný trend politiky soicialistov, čo si zrejme ako socialista neuvedomujete!!!

Z pozície vyvyšovania poukazovať nato, že "Cigáni" žijú v neskutočnej biede, špine pod hranicou chudoby, nie je prejavom ich "kultúry:, ale rasizmom a intoleranciou, ktorý nastal po buržoáznom prevrate na Slovensku!

Treba si uvedomiť, že totálna buržoázna proletarizácia týchto Rómov, ktorí okrem vlastných rúk a "socialitických bytov" vôbec nič nemali z nich vytvorila lumpenproletariát!!!!!!!!!!

Mali by sme si my majoritná "biela" spoločnosť sypať popol na hlavu, že sme takúto nespravodlivosť vôbec dopustili a nie navážať sa do týchto sociálnych úbožiakov!!! Treba hľadať spôsoby ako im pomôcť dôstojne žiť´a nie ich rasistický utláčať a vyháňať do get a rezervácií ako to robil náš nový "vzor" USA u Indiánov!!!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. december 2011, 22:08
PZV pisal nielen rychlo ,ale aj zbytocne vela.V snahe obsiahnut vsetko opomenul to podstatne.To co tento stav sposobilo.Pristup reprezentacie majority nelen k Romom tmavsej pleti, ale aj k "Romom"bielym.Smolou tych prvych je prave ich identifikovatelnost.Po 89-om sa ich nik nepytal ci robit chcu alebo nechce.Jednoducho leteli ako prvi.Nik z majority sa ich nezastal.Ved sa to tykalo ciganov a ja cigan niesom.Doslo aj na bielych.Vari ti co bludia Slovenskom bez strech nad hlavou su prisposobivejsi? Ano ! Prisposobili sa podmienkam v ktorych ziju.To iste vsak urobili aj Romovia.Teda su prisposobivy.Z tohto pohladu je neprisposobivy ten zvysok obcanov SR.Neprisposobili sa podmienkam v ktorych ziju Romovia ,lebo v tych podmienkach neziju. Preco k nim pristupuju organy statu inak ako k nám"neprisposobivym"? Nuž preto ,ze skor ako sa nekorektne zacali spravat k statu oni sa nekorektne spraval,sprava a bude spravat stat.Lebo sa inak spravat nevie ,lebo v tomto systeme sa inak spravat nemoze.Bez nezamestnanych nieje mozne zdierat zamestnanych. Ockavat ,ze nezamestnanych bude menej ako praceschopnych Romov je iluziou.Est otazka? Rozbil by slusny clovek,laviciar ,demokrat,krestan-katolik psovi budu pred zimov? Zvalal by hniezdo vtacikovi? "Prisposobivy"v Ziari nad Hronom to veselo robia.Ludom s malymi detmi.Svejk by rozhorcene prohlasil:neblbnete vzdyt jsou tady lide!!!Ja dodam aj deti ,ktore nemozu za to, ze sa narodili v nespravnej posteli.A vsetci "prisposobivi" mlcia.Aj lavi aj pravi.Aj nekonecne zbozni aj zastancovia ludskych prav v Cine Syrii,Libii ci Irane...Dalekozraki do Ziaru n/Hronom nedovidia. Vraj stavba na cudzom pozemku. Ak by vsetci vlastici pozemkov pod cestami postupovali rovnako ako pani v Ziari tak ostaneme bez ciest 2,3, triedy ,prestanu dodavky plynu ,vody el.energie...Toto su vsetko stavby statu na cudzich pozemkoch.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 00:14
Nerád reagujem na anonym, ale pre korektnosť tentoraz zareagujem a to i kvôli CH.A. Skôr by som tu rád videl reakciu autorky.

1. Problém spolužitia Rómov a Slovákov je iný ako problém spolužitia Slovákov a Maďarov. "Dolu" medzi ľuďmi na dedinách a v panelákoch v mestách nie sú incidenty, susedské spolunažívanie je dobré a "vietor" tu robia akurát politici, ktorí za to berú ešte aj štátne výplaty. Tu skôr prílišná zaujatosť nesprávne vykladanou históriou vytvára u časti slovenskych občanov maďarskej národnosti utkvelú predstavu, že "doma" je i na ulici a na verejnosti a prstávajú uznávať historické fakty a realitu. Nakoniec, kultúrne a spoločensky sa i tu dá spolužitie rozvíjať bez tých incidentov, aké sú s rómskym etnikom, skô majú obe skupiny, Slováci i Maďari problémy s nesprispôsobivými Rómami...práve dolu a na východe Slovenska.

2. Asimilácia a strata kultúrnej identity je Vami vnucované chápanie problému a mojich slov, nick "Inga", takže si to prečítajte ešte raz a bez emócie:
Píšem vo svojom názore tu hore o tom, že je lepšie brať Rómov ako imigrantov, ktorí sa môžu rozhodnúť žiť ako štátni občania Slovenskej republiky a preto budú ctiť zákony svojej novej vlasti, budú rešpektovať zvyky a kultúru obyvateľov SR. To neznamená, že sa musia asimilovať ako etnická skupina.
Znamená to, že po nich chceme, aby sa integrovali do slovenskej spoločnosti, teda prispôsobili svoje správanie sa na verejnosti a svoje pracovné návyky v spoločnosti,, aby čo do hlučnosti, morálky, útočnosti na druhých, neslušnosti neohrozovali ostatných, ale ani seba, a zdržali sa kriminálnych činov.
Nik im ale nebráni, takisto ako nebránime v tom Vietnamcom, Arabom, Indom, iným imigrantom, ktorí nadobudli občianstvo SR, aby doma vo svojom byte a dome a vo svojich kruhoch nepestovali svoju kultúru, nesprávali sa podľa svojich tradícií a zvykov, ba naopak, obohacuje to spoločnosť, ak je možné vzájomne sa navštevovať, prežívať kultúrne zvyky na susedských slávnostiach, národných či náboženských sviatkoch. Tak ako to dokážu skutoční susedia, ako to vidíme na slávnostiach krajanov z iných krajín, na kultúrnych festivaloch a podobne. Nakoniec, festival rómskych tancov a piesní je zážitok, všetci máme radi tú muziku a tie ohnivé tance, na Silvestra Cigánski diabli roztancovali celé Hviezdoslavovo námestie, nie?
Všetky ostatné etniká a členovia národov, ktorí majú slovenské občianstvo, to dodržujú a nemajú s tým problém. Ešte som nepočul u nás o Araboch, ktorí by si podpálili byt pri domácom opekaní barana v paneláku, ani nenosia na Slovensku burky na verejnosti. Ale denne máme správy plné incidentov a kriminálneho správania sa časti rómskeho etnika; ak dostanú od obce panelák, do roka je zdevastovaný, vylámané okná, dvere, sanita rozbitá, okolo panelákov to vy&zerá hrozne, nie je to len Luník IX, o osadách radšej ani nehovoriť...
ak by zamestnávateľ chcel zobrať Róma z takejto osady do zamestnania, musel by ho najprv donútiť sa aspoň slušne obliecť, dodržiavať základnú hygienu, naučiť ho základným pracovným návykom, tvrdo kontrolovať disciplínu na pracovisku a neustále riešiť medziľudské incidenty medzi ním a ostatnými, alebo (!) dokonca medzi nimi navzájom.
Ak to riešili zamestnávatelia za socializmu, boli to JRD, Štátne Majetky, Správa lesov, Cestné stavby, rôzne fabriky, vždy to bolo veľa investovaného času a nákladov naviac, to dnes za kapitalizmu žiadny zamestnávateľ riešiť nebude - a nakoniec sa to historicky vypomstilo, dnes aj oni potom hovoria o "neslobode" a "donucovaní" pracovať za socializmu.

3. A už vôbec som nemiešal do rómskej otázky celkovo spoločensky problém neprispôsobivých občanov , ba práve naopak, rád by som Rómov vyňal z tohto označenia, dal im šancu a pomohol na štátnej úrovni prejsť povedzme procesom integrácie tak ako to dokážu imigranti z iných krajín - a až tým skutočne "neprispôsobivým" ( chronickým delikventom, psychicky narušeným, nachádzajúcim sa na rôznom stupni osobnostnej dezintegrácie) by som pomohol ústavou liečbou a sociálnou starostlivosťou. Lenže to je proces, ktorý sme zmeškali ešte v rokoch 1990- 1993 a po vzniku SR v 1993-1996. Už tu máme tretiu generáciu, ktorá nevie, čo je to pracovať, žije v barakoch osád, alebo na hromadách vo "vykostrených" panelákových slumoch.

A vzácne s vami súhlasím, že "neprispôsobiví", ktorých sa potuluje po uliciach dosť, teda bezdomovci a feťáci, tí všetci boli do roku 1990 celkom obyčajní a normálni občania, Slováci, ich pád na dno spoločnosti je hanbou kapitalizmu na Slovensku. Súhlasím. Tu sme však podľa článku autorky diskutovali o Rómoch, nie o biednych ľuďoch všeobecne.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 09:29
Zbavovanie sa zodpovednosti za jestvujuci stav .Platilo to pred 100 rokmi, platilo to za socika, plati aj dnes.Rozdiely a dosledky su umerne intenzite tlaku na toto etnikum.Pred 100 rokmi kocovali ,zivili sa remeslami(korytari ,kovaci,vestci...) Sem tam nieco ukradli .Nie preto ze boli cigani ,ale preto ze boli ludia.No nevezmes ak okolo toho ides a nik ta nevidi?Robia to aj bieli aj zlti aj cierni. A kolki vysoko postaveni vazeni .Kazuci o moralke o Bohu ... a nie zemiak alebo kus dreva, aby im deti nezmrzli ,ale byty v Bratislave,fabriky, pozemky pod Tatrami... .Dokonca aj starobu.Najnovsie sa pokusili rozkradnut aj zdravie. Vdaka okradnutemu vykvetu spolocnosti-lekarom sa im to nepodarilo.Ja im k vitaztvu srdecne BLAHOZELAM.Je to triumf aj drvivej vacsiny spolocnosti.Socializmus sa ich pokusil zrovnopravnit.Vzal im kocovanie.Spristupnil im vzdelanie a pracu co je prvotny predpoklad k tomu aby opustili priestor chudoby a zaostalosti pre kazdeho.Ci je cierny alebo biely.Ci sa darilo nech posudi kazdy sam.Kde boli v 89 a kde su dnes.Dnes uz su generacie ROMOV ,ktore nie ze nikdy sami nepracovali ako pise PZV,ale ani nevideli nikoho co do prace isiel. Su za to zodpovedni Romovia?O jednom co mu nadavaju "cigancik" by som vedel.Ten je ale az veeelmi prisposobivy.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 10:44
Bez nezamestnanych nieje mozne zdierat zamestnanych. Ockavat ,ze nezamestnanych bude menej ako praceschopnych Romov je iluziou.Est otazka? Rozbil by slusny clovek,laviciar ,demokrat,krestan-katolik psovi budu pred zimov? Zvalal by hniezdo vtacikovi? "Prisposobivy"v Ziari nad Hronom to veselo robia.Ludom s malymi detmi.Svejk by rozhorcene prohlasil:neblbnete vzdyt jsou tady lide!!!Ja dodam aj deti ,ktore nemozu za to, ze sa narodili v nespravnej posteli.A vsetci "prisposobivi" mlcia.Aj lavi aj pravi.Aj nekonecne zbozni aj zastancovia ludskych prav v Cine Syrii,Libii ci Irane...Dalekozraki do Ziaru n/Hronom nedovidia. Vraj stavba na cudzom pozemku. Ak by vsetci vlastici pozemkov pod cestami postupovali rovnako ako pani v Ziari tak ostaneme bez ciest 2,3, triedy ,prestanu dodavky plynu ,vody el.energie...Toto su vsetko stavby statu na cudzich pozemkoch. Chatyv Alkov"

*************************

Chatyv Alkov, za to, čo ste vyššie napísali máte môj hlboký obdiv a úctu.

Skutočne so slzami v očiach som pred pár dňami sledovala ako báger búral prístrešie tým najúbohejším. Je úplne jedno, či to boli "Cigáni", alebo últra chudobní bieli v krajnej núdzi s malými deťmi. Položila som si otáku či ten primátor je ešte vôbec človek, keď uprostred treskúcej zimy, kedy teplomer len zriedka kedy vystúpi nad nulu sa takéhoto doslova zverstva dopustí!

Paralelene môžeme sledovať obdovnú situáciu s postaveným zámkom na železničnom pozemku multimilionárom! Tam viaceré noviny písali, že sa zámok s jazerom a opevnením sa búrať zrejme nebude!

Kladiem si otázku kde v tejto zvrhlosti a absolútnej právnej nespravodlivosti ešte sme schopní sa znížiť?

Spomínam si na reportáž z Ruska, kde predstavitelia moskovskej samosprávy nemali ani najmenší problém zbúrať celú nelegálne postavenú milionársku štvrť.

Záverom môžem len spolu s V.Putinom konštatovať ako z hĺbky duše nenávidím neľudskú buržoáznu oligarchickú demokraciu! Žiaľ musím v nej žiť, lebo geopolitická situácia nám nedovolí zmenu a z vlasti nemienim utekať!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 11:31
"neprispôsobiví", ktorých sa potuluje po uliciach dosť, teda bezdomovci a feťáci, tí všetci boli do roku 1990 celkom obyčajní a normálni občania, Slováci, ich pád na dno spoločnosti je hanbou kapitalizmu na Slovensku. Súhlasím. Tu sme však podľa článku autorky diskutovali o Rómoch, nie o biednych ľuďoch všeobecne. Peter Zajac-Vanka"

**********************

Nie je rozhodujúce, kto tvorí lumpenproletariát, ale to, že vôbec sme ho dopustili!!! Musím odstrániť koreň zla a nie poukazovať na vyschnuté a zápachájúce výhonky, ktoré nás obťažujú!

PZ-V vám zrejme úmyselne uniká elementárna podstata. Tá spočíva v tom, že príchodom kapitalizmu došlo k proletarizácií drvivej väčšiny obyvateľstva. Na túto proletarizáciu najviac doplatili tí sociálne najslabší. Bohužiaľ "Cigáni" z nich najviac.

Pre istotu ešte raz zopakujem elementárnu podstatu, ku ktorej sa z ideologického aspektu odmietate vrátiť! Tá spočíva v tom, ako to veľmi správene Chatyv Alkov podotkol:"Bez nezamestnanych nieje mozne zdierat zamestnanych.". Ako píše Marx kapitalistická buržoázia musela vytvoriť konkurenčnú rezervnú armádu nezamestnaných, aby mohla na trhu práce efektívne vykorisťovať a pod hrozbou vyhodenia na ulicu a zamestnania nezamestnaných vydierať a držať v "šachu" zle platených zamestnaných robiacich v zlých pracovných podmienkach!

Žiaľ doba pokročila ďalej v tom, že na rozdiel od Marxovej doby 19. stor. sa v 21. storočí táto vrstva vykorisťovaného proletariátu rozšírili z manuálne pracujúcich námezdných robotníkov aj na námezdnú pracujúcu inteligenciu!

Ak by ste sa rozprávali s radovými úradníčkami v štátnej správe, tak by ste sa zhrozili nad tým ako si musia brať "robotu" domov a 3-4 hodiny dorábať to, čo v práci nestihnú v pracovnej dobe. Pretože to, čo robili 4, teraz robia už len 1-2. Ak by to odmietli robiť, tak by boli nahradené tisíckami ÚoZ s vysokoškolským vzdelaním, ktoré by ich prácu "vďačne" zobrali a boli by ochotné drieť doma na vlastnom PC a elektrine.

Akú majú šancu dnes v provnaní s týmto stavom na "pracovnom trhu" nevzdelaní Rómovia, ktorých nahrádzajú u nás kvalifikovaní Rumuni, Ukrainci, Vietnamci a Bulhari, ktorí sú takmer ochotní robiť za ubytovanie a stravu. Choďte sa pozrieť do "ťahúňov" "našej" ekonomiky na Slovensku(napr. do Samsungu) koľko tam robí Slovákov a koľko z nich je Rómov? Boli by ste prekvapení, že cudzincov sú 3/4 a Róm takmer žiaden z tisícov zamestnancov.

Resume: Ak sa nezruší vykorisťovateľský trh práce, tak niet ani teoretickej šance na zlepšenie sociálneho postavenia Rómov. Lenže to ako buržoázny ekonóm v žiadnom prípade nepripustíte ani teoretický. Lebo z vašej "buržoáznej ekonomickej demokracie" táto alternatíva absolútne nevyplýva!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 13:09
alebo urobte tú revolúciu, pretože to už aj internet bude o chvíľu "upchatý", koľko fľusáte okolo seba bez toho, že by ste sa verejne o niečo pričinili.
Vykrikovať o zbavovaní sa zodpovednosti človeku, ktorý dáva jasne najavo ( a nielen za seba), aké sú korektné východiská zo zasraného stavu vzniklého od roku 1990 je nefér. Nakoniec, počas mojej vojenskej základnej služby som ako veliteľ mal na starosti dosť rómskych chlapcov, ktorí najprv na mňa vyťahovali i nože, niekedy sa snažili aj ublížiť, ale na konci služby mi chodili ďakovať a do Kozároviec či Zaľubice určite môžem zájsť s kľudným svedomím, že tam nájdem správne rómske rodiny, ktoré založili títo chlapi, z ktorých sa stali počas vojenskej služby chlapi a získali tie správne hygieniocké, morálne i odborné návyky a zručnosti odo mňa.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 13:56
na presadzovanie svojich názorov ??? Kolko nazorov bolo relizovnych?Preco nimi obstastnuje PZV lavicove prostredie ak sa ani laviciarom neciti? Na velku dieru velka zaplata.Preco ma PZV problem ak nie akceptovat tak aspon tolerovat iny nazor?Ak niekto podla mna "streli capa" je uplne jedno ci je to prezident,Fico alebo PZV ci inga ,je to pre mna "cap" a nemam problem mu to dat najavo.PS: nepisal som o PZV, ze sa zbavuje zodpovednosti, ale obecne.PZV sa len nechal podla mna, uniest touto vlnov ,ktora robi z obeti pachatelov a z pachatelov obete.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 14:38
"Vykrikovať o zbavovaní sa zodpovednosti človeku, ktorý dáva jasne najavo ( a nielen za seba), aké sú korektné východiská zo zasraného stavu vzniklého od roku 1990 je nefér. PZV"

*****************************

Jasne to vystihol Chatyv Alkov, keď napísal: "PZV sa len nechal podla mna, uniest touto vlnov, ktora robi z obeti pachatelov a z pachatelov obete." a presne je to o tom!

Ja dookola píšem o tom takmer v každom príspevku aké sú východiska z buržoázneho marazmu, len vám to opakovane nie a nie dôjsť!

Aj vyššie som uviedla, že treba zrušiť trh práce, lenže napriek tomu, že je to hrubým písmom, tak to nechcete vidieť! Taktiež opakovane píšem, že treba z egalizovať postavenie pracujúcich tak, aby boli akcionármi na pravoviskách s rovnými zamestnaneckými akciami. Som proti súkromnému individuálnemu vlastníctvu a zároveň aj proti štátno-kapitalistickému vykorisťovanie! Z proletárov sa musia stať egalitní vlastníci výrobných prostriedkov. Inej cesty niet! A to aj vrátane "Rómov" ak prejavia záujem v egalitnej kooperatívnej, alebo zamestnaneckej akciovke pracovať! Musíme raz navždy prestať s rasizmom a diskrimináciou na pracovnom trhu! Každý Róm musí mať reálnu šancu nielen získať prácu, ale aj vlastníctvo výrobných prostriedkov a udržať si ho s garanciou štátu!!Ak to nevieme urobiť inak, tak treba diskreditačný a diskriminačný trh práce zrušiť!!! Zamestnanecké akciovky musia zisk investovať okrem iného aj do bytovej výstavby aj pre Rómov a bezdomovcov, ak prejavia záujem pracovať. Aj Róm musí mať pocit, že nielen ten byt, ale aj podnik v ktorom pracuje je jeho vlastníctvo, ktoré si nadobudol poctivou prácou a nie neosobný dar od štátu praktický za nič!

Čo je na tom nepochopiteľné?

asi len to, že potrebujete mať niekoho dolu na koho by sa dala vina zvaľovať ako na neprispôsobivého asociála. Ale prečo sa našou vinou ním stal už vís nezaujíma. A už za absolútnu nehoráznosť budete považovať, aby Róm sa stal vlastníkom egalitnej časti akcií v podniku v ktorom pracuje. Buržuji a katolícke klerus sú predsa za sociálnu nerovnosť a trhové hospodárstvo spojené s vykorisťovaním na trhu práce! A ONO JE TO O TOM!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 15:06
že je jedina. Ak cestou vobec je, tak ju Inga polieva tolkou zlcou ku vsetkemu a kozdemu,ze nie je zjazdna. A keby aj zjazdna bola, nema kto po nej jazdit.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 15:29
"Problemom tej jedinej cesty je , že je jedina. Ak cestou vobec je, tak ju Inga polieva tolkou zlcou ku vsetkemu a kozdemu,ze nie je zjazdna. A keby aj zjazdna bola, nema kto po nej jazdit. Chatyv Alkov"

*******************

Tu nejde vôbec o žlč, ale o to, že otvorene vyslovená pravda bolí a dvíha adrenalín.

Vždy je to oveľa lepšia cesta ako Ficovsko-Blairovská tzv. Tretia cesta

Mimochodom ak Blairovská tretia cesta je v Británií v podstate Thatcherová bez kabelky, tak Ficová tretia cesta je Dzurinda, Mikloš, či Hrušovský bez klobúkov s ľavicovým PR!!!

Tak sa ani nebudem diviť ak Smer pôjde do vlády s SDKÚ, alebo KDH, čo Fico ani nevylučuje, lebo tak hlboko politický klesol!

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
03. december 2011, 16:33
aj toto je "rómsky" naturel, "ukričať" toho druhého?... a potom sa pobiť navzájom...
Obrázok používateľa dreaming.heyoka@gmail.com
#2
Miroslav Šimkovič
03. december 2011, 19:58
Je pre mňa prekvapením (ale nie zasa až tak veľkým), že diskutérom unikla podstata článku, ktorá je o niečom inom, než si myslia. Pomôžem ciátom z textu článku: "Prečo nás Rómovia tak veľmi iritujú? Nemám teraz na mysli kradnutie, ktoré nás pochopiteľne hnevá a ktoré máme s nimi spoločné, mám na mysli skôr ich správanie, ktoré je hlučné a plné - z nášho pohľadu - prehnaných emócií. Prečo to viacerých z nás tak rozčuľuje? Pohľad pod povrch, aj náš Arnold Mindell, zakladateľ Procesovo orientovanej psychológie, by možno povedal, že je to preto, lebo vyjadrujú našu vlastnú, hlboko potlačenú časť, ktorá bola uhladená, zarovnaná a vyvoňaná vymydlenou kultúrou plnou noriem, zákazov a príkazov. V opozícii voči tomuto nablýskanému svetu sa rómsky spôsob života javí ako život slobodný a nespútaný, rovnako ako je nespútaná živelnosť emocionality. Nepripomína vám to niečo? Napríklad situácie, v ktorých musíme držať svoje emócie na uzde, lebo je neslušné a nevhodné prejaviť ich. Musíme byť usporiadanou súčiastkou systému a oni si môžu dovoliť byť iní. Mindell náš hnev na uvedený spôsob života považuje za akýsi výkrik našich vlastných nevedomých častí a pýta sa, či by sme aspoň občas nezahodili všetky tie naše domnelé istoty a normy s radosťou do koša a nevymenili by sme ich za nespútanosť a živelnosť, ktorú sme kedysi dávno pochovali v sebe do toho najhlbšieho hrobu. Áno viem, že je oveľa ľahšie hľadať škodcu niekde tam vonku, než ho uvidieť vo svojom vlastnom vnútri, v podobe tieňa nejakej našej vytesnenej vlastnosti...." Páni a dámy, je čas podumať nad citovaným textom, aj keď verím, že pohľad do zrkadla, aké je nám Rómami nastavované, nie je ľahký... Aj preto diskutéri radšej odvrátili zrak a zamerali sa na niečo iné. P.S.: Fenomén, o ktorom je článok, možno nazvať kolektívna projekcia vlastného Tieňa na príslušníkov etnika, zvaného Rómovia...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. december 2011, 22:27
keby jedinym co nas irituje bolo ich nesputane spravanie.Mne naopak prave ta nesputanost ak su jej v dnesnych pomeroch schopni nevadi.Co mi vadi je ich spolocenske postavenie a z toho prameniacu bezvychodiskovost pre nich ,ale aj pre majoritu.PS:Fenomen...:vela bezobsaznej mudrosti.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
04. december 2011, 11:29
"diskutérom unikla podstata článku, ktorá je o niečom inom, než si myslia. Pomôžem ciátom z textu článku: "Prečo nás Rómovia tak veľmi iritujú? Nemám teraz na mysli kradnutie, ktoré nás pochopiteľne hnevá a ktoré máme s nimi spoločné, mám na mysli skôr ich správanie, ktoré je hlučné a plné - z nášho pohľadu - prehnaných emócií.Miroslav Šimkovič"

***********************

Vôbec nič nám neuniká!!! Práve naopak nehľadáme dôvody, ale spôsoby! Všetkým je jasné (aj keď si to málokto je ochotný otvorene pripustiť prečo je tomu tak) že vrstva lumpnproletariátu vznikla výslovne našou vinou vrstva s ich typickými prejavmi charakterizujúcimi túto vrstvu spoločnosti! Ak si vypustíme rybník, tak musíme znášať z neho aj bahno, ktoré nás zapalví! Je úplne logické že bahno a iný neporiadok je len sprievodný jav! Preto je zvrátené uvažovať nad tým prečo bahno smrdí, ale kto môže za to, že sa hrádza na rybníku pretrhla, alebo kto je zodpovedný za to, že sabotéri v noci vypustili celý rybník (alebo hlinikárske odkalisko v Maďarsku, aby som bola konkrétnejšia)!!!

Úplne rovnoko je to analogický aj s lumpenproletariátom, ktorý vznikol po zániku sociálného štátu a povinnosti pracovať po buržoáznom prevrate v 1989, a zvráteným vznikom trhovej ekonomiky s diskriminačným trhom práce!

Najviac na túto proletarizáciu doplatilo Rómské etnikum a najchudobnejších vrstiev spoločnosti!!!Tým vôbec nevyzdvihujem pseudosocializmus, ktorý bol nezrovnateľne spravodlivejším spoločenským poriadkom ako buržoázno-kapitalistická pseudodemokracia k najslabším spoločenským vrstvám!!!!! Takže by sme sa mali zamýšľať nie nad bahnom a inými naplaveninamí, ale nad tým kto to spôsobil, ako tento neútešný stav odstrániť. A nie hádzať bahno ktoré sme vlastnou vinou vytvorili na Rómov!!!

Položme si otázku, čo sme pre to,aby sme každodenne nestretali bezdomovcov, žobrákov a pod ľudskú dôstojnosť zúbožených "Cigánov" urobili? Ak nič tak si sypme popol na hlavy a konečne sa spamätajme, kým nebude neskoro!!!

PS: Vysoko oceňujem diskusiu aj politických odporcov pokiaľ nie je rasisticko-diskriminačná a problém riešiaca z rôzných uhlov politického myslenia.

Takých ako Móric, ktorý chcel na "Cigánov" úzky dvor a dlhý bič sme tu už mali dosť. Poslednými "mórikovcami" boli Mihál a najmä priblblá stredoškoláčka Nicholsonová, ktorí sa chceli vŕšiť v "Kaníkovom duchu" na tých najbiednejších "Cigánoch" a lumpenproletariáte, ktorých sme dostali tam kde sú my všetci bielí bezohľadní a pritom "hlúpo-hrdí" Slováci !

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
04. december 2011, 12:05

Pred pár dňami bola v Nočnej pyramíde v rozhlase diskutovať sociologička SAV Dr. Zuzana Kusá o fenoiménoch úžasnej biedy Rómov a chudoby nezamestnaných na Slovensku. V závere relácie vyzvala politické strany, aby nevyzývali v predvolebnej kampani k tomu, aby chudobní útočili po tých ešte chudobnejších a biednejších a zúboženejších žijúcich v neľudských Cigánskych kolóniach na okraji civilizácie.

Z prevolebnej kampane SNS z predchádzajúci volieb si spomínam na bildbord zobrazujúci "vyžratého Cigána, ktorý si veľmi dobre žije zo štedrých sociálnych dávok"! Keď bola SNS obvinená z rasizmu, čo aj rasizmom nepochybne bolo, tak Anča Malíková-Belousovová tvrdila, že je to pakistanský emigrant, pritom bola TV zistená identita odfoteného konkrétneho Róma žijúceho na Slovensku, ktorý bol paradoxne aj zamestnaný.

Takže na vznášanie triednej nevraživosti medzi proletariát pracujúci za minimálnu mzdu a lumpenproletariát je osvedčená taktika buržoáznych strán!!!

Zostáva mi veriť, že sa k takejto štvavej "anticigánskej" kampani nemieni znížiť aj Smer v prevolebnom boji, hoci aj tam je všetko možné, ak to nadoženie nejaké to %!

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984