Rozdelenie kompetencií medzi EÚ a členské štáty je dôležité

Tamperská tabuľka (prehľad vývoja tvorby európskej oblasti slobody, bezpečnosti a spravodlivosti) a priorita, ktorú oblasť spravodlivosti a vnútorných záležitostí dostala na niekoľkých zasadaniach Európskej rady (v Tampere, Sevile, Solúne, Bruseli), sú pozitívami vývoja európskej integrácie v tejto oblasti. Prečo je však tento proces taký pomalý a kto je za to zodpovedný? - Hlavným problémom pomalého právneho rozvoja je skôr rozdielna bezpečnostná situácia v jednotlivých členských krajinách EÚ.
Počet zobrazení: 962
7-m.jpg

Hubert Pirker v rozhovore pre EurActiv.com vyjadril názor, že procedúra spolurozhodovania skomplikuje prijímanie dohôd v oblasti spravodlivosti a vnútorných záležitostí vzhľadom na rozdielne politické názory. Tamperská tabuľka (prehľad vývoja tvorby európskej oblasti slobody, bezpečnosti a spravodlivosti) a priorita, ktorú oblasť spravodlivosti a vnútorných záležitostí dostala na niekoľkých zasadaniach Európskej rady (v Tampere, Sevile, Solúne, Bruseli), sú pozitívami vývoja európskej integrácie v tejto oblasti. Prečo je však tento proces taký pomalý a kto je za to zodpovedný? - Hlavným problémom pomalého právneho rozvoja je skôr rozdielna bezpečnostná situácia v jednotlivých členských krajinách EÚ. Napríklad počet žiadateľov o azyl v rámci EÚ je rozdielny. Kým v Portugalsku nie sú takmer nijakí, v iných krajinách únie, napríklad v Rakúsku, je ich veľa. Hoci majú členské štáty EÚ rovnaké ciele, je tu veľa prekážok pri konkrétnej implementácii opatrení dohodnutých na európskej úrovni. Ale je na Rade pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, aby vytvorila konečné dohody v oblasti tvorby európskej azylovej politiky, ako aj pri harmonizácii zákonov o boji proti drogám. V poslednej tabuľke (zverejnenej v máji 2003), komisia stanovila, že úrovni harmonizácie legálnej imigrácie hrozí, že bude zredukovaná na najnižší spoločný menovateľ. Prečo sa to podľa vás deje? - V tejto súvislosti je rozdelenie kompetencií medzi Európsku úniu a členské štáty dôležité. Členské krajiny majú výlučné právo vydať ustanovenia určujúce charakter a rozmer imigrácie. Dôležité sú však európske kontrolné mechanizmy zahŕňajúce pohyb obyvateľov tretích krajín do EÚ a v rámci nej. Je to nárast krajne pravicových strán v Európe, čo tlačí vlády k tomu, aby z oblasti spravodlivosti a vnútorných záležitostí urobili prioritu svojej politiky? Ak áno, prečo? - Je pravda, že ilegálne prisťahovalectvo spojené s pašovaním ľudí, rovnako ako aj nezákonné obchodovanie s ľuďmi, rastie každým rokom. Zvyšuje sa aj závislosť od drog. Hoci narastá počet žiadateľov o azyl, akceptovaných je iba desať percent žiadostí. Európska rada musí vytvoriť politické opatrenia a nové možnosti na vyriešenie týchto problémov. Aké sú silné a slabé stránky návrhu ústavy v oblasti spravodlivosti a vnútorných záležitostí? - Návrh ústavy nasleduje princíp subsidiarity. V oblastiach, kde čisto národné opatrenia nie sú dostatočné, EÚ môže svojim občanom ponúknuť náhradné opatrenia. Momentálne nevidím nijaké slabé stránky v návrhu ústavy v oblasti spravodlivosti a vnútorných záležitostí. Problémom bude prenesenie pravidiel návrhu ústavy do legislatívy členských krajín. Aký dosah bude mať zavedenie procedúry spolurozhodovania (medzi radou a parlamentom) na imigračnú politiku EÚ? - Európsky parlament je jedinou inštitúciou Európskej únie, ktorá je priamo volená občanmi EÚ. Návrh ústavy dá zavedením procedúry spolurozhodovania väčšiu silu Európskemu parlamentu v oblasti slobody, bezpečnosti a spravodlivosti. Európske nariadenia a smernice môžu byť prijaté iba so súhlasom Rady Európy a Európskeho parlamentu. Procedúra spolurozhodovania však môže vzhľadom na rozdielne politické názory skomplikovať prijímanie dohôd v citlivých oblastiach. Rozhovor bol uverejnený na www.euractiv.sk Vychádza s láskavou podporou delegácie Európskej komisie v SR. Uverejnené názory sa nezhodujú s oficiálnymi stanoviskami Európskej komisie.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984