Rómské deti potrebujú šancu
Vyhlásenie veľvyslanca Európskej komisie v Slovenskej republike Erica van der Lindena o umiestnení rómskych detí do internátnych škôl prinieslo rôzne reakcie. Neviem, či jeho výrok bol správne interpretovaný. Zabezpečenie vzdelávania prostredníctvom internátnych škôl rómskych žiakov je, podľa mňa, jeden z účinných prostriedkov. Samozrejme, treba vedieť, pre aké deti by boli určené. Určite nie z prvého stupňa. Je veľmi potrebné riešiť stredoškolské vzdelávanie rómskych detí. Myslím, že výsledky vzdelávania prostredníctvom internátov budú sporné. Jednou zo základných podmienok fungovania menšinovho školstva pre Rómov je v tom, že budú mať šancu vzdelávať sa v materinskom jazyku. Musia mať možnosť zoznámiť sa so svojom vlastnou kultúrou, históriou a zúčastňovať sa na posilňovaní svojej identity. Treba zmeniť obsahovú stránku vzdelávania. Tieto deti nemajú šancu inak uspieť. Počul som výrok predsedu výboru parlamentu pre ľudské práva Laszla Nagya, ktorý povedal jednu významnú vec, pokiaľ ide o postavenie menšín. Zdôraznil, že treba dať šancu Rómom vyrovnať handikepy. A ten je práve vo vzdelávani rómskych detí skutočne obrovský. Vzdelávanie v rómskom jazyku by malo byť prene bránou vstupu do školy. Ak deti nastúpia do školy a budeme ich nutiť učiť sa slovensky, nikdy nedosiahneme pozitívne výsledky. Rovnako je to aj so segregáciou, tiež môže byť prospešná. A pekným príkladom pre vzdelávanie rómskych detí je Gándiho škola v Maďarsku. Tam nerómske rodiny pochopili, že ich deti môžu študovať v školách pre Rómov. Ján Cangár vedúci oddelenia národnostného školstva Štátneho pedagogického ústavu