Reklama pre analfabetov

Počet zobrazení: 1542

Príchodom októbrovej revolúcie v Rusku sa svet zrazu dozvedel o proletárskom básnikovi Vladimírovi Majakovskom. Tvoril síce aj pred revolúciou, no najvýraznejšie bolo počuť jeho hlas, keď začal písať básne v prospech revolúcie a sovietskej moci. Menej sa však vie o tom, že v období NEP-u (nová ekonomická politika, vyhlásená sovietskou vládou v roku 1921 –pozn. red.), bol tvorcom reklamných a politických plagátov, na ktorých takmer bez slov propagoval sovietsku politiku, ale aj potravinové výrobky tých čias, ako napr. kakao. Dobyvateľ Hernando Cortés by sa divil, kde všade sa v Európe popíjal mok, ktorého bobule priviezol zo zámoria. Popíjali ho šľachtičné z jemných porcelánových pohárikov na dvore Ľudovíta XIV., Márie Terézie aj posledného ruského cára. Niečo o ňom vedel aj proletársky básnik Majakovskij – možno ho ochutnal z  plechového hrnčeka, keď ho zohnal medzi priekupníkmi na trhovisku. Regály v obchodoch s potravinami boli za jeho čias vymetené, no na trhoviskách sa dalo zohnať z vyrabovaných skladov všetko. Kto iný ako básnik vedel takmer bez slov vysvetliť národu, že kakao sa pije a nenatierajú sa s ním steny v barakoch? Vari najlepšie vedel robiť reklamu aj likérom, parfumom, pivu a pod. Plagáty vtedy nahradzovali noviny a z Majakovského sa stal nielen uznávaný básnik, ale aj reklamný mág. Vyjadril sa, že je „to tvorba pre analfabetov". A tých bolo v Rusku, ako vieme, neúrekom, aj im sa bolo potrebné prihovoriť. V mestách a na dedinách nebolo jedinej budovy alebo plotu, kde by nebola Majakovského tvorba. O politických plagátoch, to už by bola zase iná kapitola. Snáď len toľko, že ak by niekto taký plagát strhol a ušúľal by si z neho, povedzme, cigaretu, čakal by ho trest.

malutin.jpg
V. M. Majakovský, I. A. Maľutin, 1920. Zdroj: Picryl.com

S analfabetizmom sa svet ako-tak vysporiadal. Nikto nás už za analfabeta nepovažuje, ale za hlupáka, ktorý naletí na všetko možné, asi áno... preto je toľko bilbordov, reklamných tabúľ a plagátov na budovách, v dopravných prostriedkoch, na stenách takmer všetkých inštitúcií. Tvorcovia reklám si pribrali na pomoc aj médiá, rozhlas a televíziu, kde sa to ich výtvormi len tak hemží. Aby boli ešte úspešnejší, dokázali zaplatiť aj známe osobnosti z kultúry, predovšetkým známych hercov, ktorých úlohou je napomôcť nejakému výrobku alebo značke. A tí to zrejme kvôli honorárom radi urobia, aj keď ide o brak. Na reklamách sa možno dá zarobiť viac ako pri natáčaní celovečerného filmu.

Vážim si herecký stav a obdivujem talent hercov, ich schopnosť stvárniť postavy vo filmoch a divadelných inscenáciách. Vyrušuje ma však, keď nepozvaní vstupujú do môjho príbytku v čase, keď si chcem v pohode dopozerať nejaký film. Či už je to Kobielsky, Miezga, Kostelný, Koleník, Pauhofová, Tlučková, Polnišová, Studenková... Desiatky minút ma neželane otravujú propagovaním výrobku, voľbou operátora, kozmetiky, kosačiek, náradia a pod. Vstupujú do deja programov, prznia tak svoje vlastné výkony alebo výkony svojich kolegov. Sú to síce herecké esá, no s nimi by som sa o tom, čo si chcem kúpiť, neradil. Na našich obrazovkách sa však objavili už aj politické celebrity, napr. prezidentka alebo premiér a propagujú vakcíny, dokonca sa nimi nechávajú pred očami verejnosti aj zaočkovať. Neviem, či za to niečo dostávajú, no mňa tým nepresvedčia, aby som sa nechal zaočkovať tou istou vakcínou, ako oni. Mám svoj vlastný rozum, aby som sa vedel rozhodnúť.

Za čias Majakovského neúspešných básnikov, hercov a tvorcov neúspešných reklám strieľali alebo oni sami dobrovoľne odchádzali zo sveta, ak sa im nepodarilo správne zaujať verejnosť a sovietsku moc. Nám neostáva nič iné, len prehadzovať televízne kanály, no všade je to rovnaké. A papierové reklamy sa hádžu rovno do koša. Kto už dnes uverí tomu, že všetko to, čo nám servírujú denne aj naše významné osobnosti, je pre nás prospešné a prínosné? Aj oni sa však stavajú spolupáchateľmi veľkého civilizačného nešťastia, ktoré nás až veľmi často iba ohlupuje, oberá o čas, náladu a pohodu.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984