Z medzinárodnej výstavy regionálny trh

Počet zobrazení: 5016

Na výstavisku petržalskej Incheby sa 1. až 4. mája uskutočnil polojubilejný 35. ročník medzinárodného veľtrhu kvetín. Znie to krásne. Ak ste patrili medzi obdivovateľov niekdajších veľkolepých výstav v bratislavskom PKO či na Zimnom štadióne a niekoľko (zo desať?) ročníkov ste vynechali, tak by ste boli tohtoročným podujatím sklamaní.

Kedysi sa Flóra nekončila za bránami výstaviska. Každý druhý rok ňou žilo celé hlavné mesto Slovenska. „Nepriateľské“ Holandsko (členský štát NATO) poslalo zadarmo desaťtisíce tulipánových cibuliek a tak Bratislava bola samý kvet. Keď som teraz prešiel do susedného Parku Janka Kráľa, jeho kvetinové záhony boli pusté. Hádam sa dočkajú aspoň letničiek. To bude pred komunálnymi voľbami...

Kamarátka, ktorej balkón i záhradku pred bytovkou každý obdivuje, pracuje pre jednu zahraničnú firmu. Na mieste činu mi všetko vysvetlila. Kedysi toto podujatie dotoval štát a mesto, teraz je postavené na súkromnej báze. Predtým tisíce rezaných kvetov z nádherných zákutí končili v smetiakoch. Kto by to dnes preplatil? Vyše 160 vystavovateľov zo Slovenska, Česka, Maďarska, Francúzska, Poľska, Nemecka a Talianska skôr predstavovalo ukážky svojej produkcie, z ktorých si mohli naše záhradnícke firmy, kvetinárstva či jednotlivci objednať na dobierku.

Hlavné slovo dostali črepníkové rastliny, okrasné dreviny, semená, suché a umelé kvetiny, sadovnícke úpravy, keramika, plasty, fontány, veľkonočný i vianočný dekoračný materiál, prípravky na ošetrovanie a prihnojovanie, obalová technika, drobná mechanizácia, stroje a zariadenia, zavlažovacie systémy, záhradné stavby i nábytok, skleníky, odborná literatúra a poradenská činnosť.

Tradične organizátori volili kvet veľtrhu. Stal sa ním Eucharis, stálozelená cibuľovina pochádzajúca z Južnej Ameriky s veľkými bielymi voňavými kvetmi. Dosahuje výšku približne pol metra. Patrí do interiéru, pretože vyžaduje teploty pod 15 stupňov, veľa vody a rosenia. Súčasťou veľtrhu bola aj súťaž vo viazaní a aranžovaní kvetov, odborné prednášky o orchideách, citrusoch, kaktusoch a sukulentoch i ďalší sprievodný program.

V troch výstavných halách sme našli kiosky, ktoré mali so záhradníctvom až dosť vzdialený vzťah, ako keramika, bižutéria, kuchynský riad či mäsiarske výrobky. No kto by si v záhradke nedal slaninu či oškvarky, však? Veľký úspech mimo priestorov samotnej výstavy mali predajcovia pred veľtržnou budovou, ktorí ponúkali asi tak na úrovni bežného trhu na Žilinskej ulici sadenice okrasných balkónových rastlín, paprík, paradajok, kaktusy, ale aj záhradný nábytok.