Ukrajinské scenáre

Počet zobrazení: 3671

michelko_hlavicka_75.jpg

Napriek tomu, že vývoj na Ukrajine stále zapĺňa prvé stránky novín, je len veľmi málo príspevkov, ktoré sa venujú hlbším príčinám súčasného stavu a možným scenárom ďalšieho vývoja. Najprv si teda zopakujme, čo sa vlastne na Ukrajine stalo, aké boli príčiny, a prečo to nakoniec viedlo k dnešnému stavu, kedy je Ukrajina de facto rozdelená a zlyhaná krajina, v ktorej má ústredná moc aký taký vplyv nad západnou polovicou, ale východ a juh sa utápa v anarchii.

Všetko sa to začalo pádom síce skorumpovaného, ale legitímne zvoleného prezidenta Viktora Janukovyča. Ak hovoríme o korupcii na Ukrajine, musíme zdôrazniť, že Janukovyč sa nijako nevymykal tristným štandardom ukrajinskej reality a jeho oponenti mu v tomto smere skutočne nemajú čo vyčítať. Rozbuškou pre nepokoje na Majdane bolo nepodpísanie asociačnej dohody s Európskou úniou. Tento ťah prezidenta Janukovyča bol v podstate vynútený. Problémom nebola ani tak „dekriminalizácia“ expremiérky Julie Tymošenkovej, ako skôr hrozivá ekonomická situácia, a Európska únia v tom čase ponúkala Ukrajine podstatne menej než Rusko. Janukovyč počítal s tým, že vďaka ruskej pomoci a vyrokovanej výhodnej cene plynu ešte možno rok udrží Ukrajinu pred ekonomickým kolapsom, nebude nútený prijímať ťažké a bolestné reformy, vyhrá nasledujúce prezidentské voľby, a potom sa uvidí.

Ako však vieme, udalosti nabrali celkom iný smer. Protesty na Majdane začali postupne slabnúť, a pravdepodobne by napokon vyprchali, nebyť absolútne nevysvetliteľného zásahu proti demonštrantom 30. novembra 2013. Podľa všetkých dostupných informácii tento brutálny zásah išiel mimo prezidenta, mal za cieľ zradikalizovať demonštrantov a umožniť realizovať prevrat. Aj ďalší vývoj je všeobecne známy. Dav na Majdane sa postupne čoraz viac radikalizoval, k „revolúcii“ sa začali pridávať čoraz extrémistickejšie, doslova fašizoidné elementy – či už Pravý sektor alebo neobanderovci. Nakoniec protesty vyvrcholili stretom radikálnych demonštrantov s Berkutom. Výsledok? Desiatky mŕtvych, absolútne zrútenie všetkých politických dohôd.

Po osudnej februárovej noci už udalosti nabrali rýchly spád. Poslanci Janukovyčovej Strany regiónov či Komunistickej strany Ukrajiny pod obrovským nátlakom vyhrážok z pomsty na rodinných príslušníkoch či vypálenia bytu nakoniec prijali „ústavné reformy“. O spôsobe, akým hlasoval ukrajinský parlament, rukolapne vypovedajú videozáznamy, na ktorých bežne jeden poslanec vlastniaci karty svojich kolegov, hlasoval aj za osem či až desať neprítomných poslancov. Dokonca minulý týždeň prebehla svetovými médiami správa, že v ukrajinskom parlamente hlasoval aj štyri dni mŕtvy poslanec. Čo je však ešte horšie, dočasná vláda, ktorá vznikla vo februári 2014, nebola, ako to býva zvykom, vládou národnej zhody, ktorá by krajinu priviedla k legitímnym voľbám, ale v podstate vládou jednej strany s radikálnou rétorikou. Vo vláde – až na dve výnimky – sú všetko členovia strany Julie Tymošenkovej vrátane premiéra Arsenija Jaceňuka. Strana UDAR Vitalija Klička dosadila svojho človeka na čelo tajnej služby, ale vo vláde nemá žiadne zastúpenie. Spomenuté dve výnimky tvoria ministri nacionalistickej strany Sloboda Olega Ťahnyboka. Pre ruskojazyčný východ Ukrajiny to bol jasný signál. Moc preberá západ krajiny a im neostáva nič iné, len sa podriadiť.

Nakoniec, kroky novej vlády hneď napĺňali tie najhoršie očakávania. Jedným z prvých dekrétov, ktoré vydala nová moc, bolo zrušenie ruštiny ako druhého štátneho jazyka vo východných oblastiach Ukrajiny. A to bola práve rozbuška, ktorá viedla k secesii Krymu a nepokojom a odmietaniu kyjevskej vlády na východe a juhu Ukrajiny. Putin sa ocitol v problematickom postavení. Rusko v roku 2014 nie je to isté Rusko, akým bolo v čase rozpadu ZSSR v roku 1991. V súčasnosti bolo aj vnútropoliticky neprijateľné, aby ruská vláda tolerovala u svojho suseda vznik občanov druhej kategórie, ako je tomu napríklad v Estónsku, kde 40 % jej občanov (teda občania ruskej národnosti) nemá volebné právo. Putin teda využil spontánny protest a uznal referendum o pripojení Krymu k Ruskej federácii. Použil tak fait accompli – postavenie svetového spoločenstva pred hotovú vec –  a zdá sa, že mu to vyšlo.

Iná situácia je dnes vo východnej a južnej Ukrajine. Je jasné, že krymský model sa tam nebude opakovať. Za dvadsať rokov budovania ukrajinskej štátnosti sa aj ruskojazyční Ukrajinci pokladajú za ukrajinských občanov. Majú akúsi dvojitú identitu. Kultúrne či jazykovo sú Rusi, ale politicky sa predsa len identifikovali s ukrajinskou štátnosťou. Samozrejme, to čo sa deje v Kyjeve a v západnej Ukrajine, sa im nepáči, nesúhlasia s unitárnou vládou a uvedomujú siže vyše 70 % HDP Ukrajiny sa tvorí v ruskojazyčných regiónoch. Ich cieľ však je predovšetkým silná decentralizácia, teda delegovanie politických právomocí na ich regionálne vlády a, samozrejme, to, aby čo najviac z vyprodukovaného HPD ostalo v ich oblasti. Iste by sa im nepáčilo, ak by v budúcnosti chudobnejší západ parazitoval na bohatšom východe Ukrajiny. A, samozrejme, chcú mať jasne garantované svoje jazykové a kultúrne práva. Ak by to dosiahli, Ukrajina by sa mohla minimálne v strednodobom horizonte stabilizovať.

To, že východná a južná Ukrajina nie je Krym, si dobre uvedomujú aj v Kremli. Nakoniec aj samotný minister zahraničných vecí Sergej Lavrov jasne vyhlásil, že Rusko nemieni anektovať východnú či južnú Ukrajinu. To však neznamená, že sa bude pasívne pozerať, ako ukrajinské úrady budú brachiálnou mocou zasahovať proti ruskému resp. ruskojazyčnému obyvateľstvu. Totiž jedným z dlhodobých pilierov Putinovej politiky je chrániť pôvodné  ruské obyvateľstvo v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu. Iste nie je náhoda, že ruskojazyčným menšinám – či už v Abcházsku, Južnom Osetsku, ale aj na Kryme boli udeľované ruské pasy. Ich držitelia majú právo žiadať o ochranu Rusko, a teda v prípade zásahu na ruských (občanov) držiteľov ruských pasov, by Rusko mohlo legitímne zasiahnuť na ich ochranu. Takáto aspoň je ruská interpretácia tohto problému.

V poslednej dobe sa čoraz viac ukazuje, že kyjevská vláda nemá východ Ukrajiny pod kontrolou. Východoukrajinské obyvateľstvo kyjevským politikom nedôveruje. Za týchto okolností je veľmi otázne, či sa v týchto oblastiach uskutočnia legitímne prezidentské voľby. Takže je veľmi pravdepodobné, že legitimita kyjevskej vlády ešte viac utrpí a na politickú stabilizáciu Ukrajiny bude nutné zvolať medzinárodnú konferenciu. Ak má Ukrajina ako štát pretrvať, budú nutné hlboké a zásadné politické reformy. Federalizácia by asi bola v strednodobom horizonte najlepšie riešenie, ale sotva bude v súčasnej vyhrotenej situácii priechodná. Minimálne však bude nutná silná decentralizácia moci na Ukrajine, silná garancia menšinových práv a vytvorenie podmienok pre vznik silných regionálnych politických štruktúr.

Len vďaka tomu sa situácia na Ukrajine aspoň dočasne stabilizuje a vytvorí sa tak priestor pre dlhodobé politické riešenie problému rozdelenej Ukrajiny. Ak nie, hrozí lepšom prípade „len“ rozvrat, v horšom občianska vojna s intervenciou Ruska. To však nikto nechce. Preto tlak Európskej únie či medzinárodnej diplomacie na politické riešenie ukrajinskej krízy je najväčšou výzvou pre súčasnú svetovú diplomaciu. Ak diplomatické riešenie neuspeje, čakajú nášho východného suseda veľmi ťažké časy.

Skrátená verzia tejto analýzy vyšla aj v SNN

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Palo
#1
Pavel Novota
10. máj 2014, 00:00

Ak chceme skutočne analyzovať príčiny dnešnej situácie na Ukrajine nie je možné omedziť sa len na samotné problémy a politické trenice Ukrajiny. Už v iných komentároch som sa dočítal, že Ukrajiny je vlastne obeť danného stavu. Je pravdou, že v posledných svojích príspevkoch, či v rámci diskusie, alebo svojich bolgov som venoval pozornosť USA a ich aktivitám. Nerad by som vyzeral ako paranoik ale zrejme aj z pohľadu mojej profesie zaoberajúcej sa riadením, automatizáciou riadicich systémov som zvyknutý pozerať sa komplexné hodnotenie procesov a tak vyhodnocovať uzávery. Preto nie je možné opomenúť viacnásobnú návštevu šéfa štátnej teroristickej organizácie CIA na Ukrajine. Pochopiteľne, že CIA so svojou činnosťou sa nechváli, ale na základe konkrétných udalostí už je dosť polemických vyjadrení, ktoré naznačujú účasť zákulisných štruktúr.

V súvislosti CIA, i keď je už staršieho data, ale myslím, že jeho platnosť trvá, citát Harryho S. Trumana: "Pokiaľ do toho vidím, nespokojujú sa chlapci zo CIA s tým, aby informovali o vojne a podobných udalostiach, ale idú ďalej a robia svoje vlastné vojny a nikto nemôže vedieť čo pláve majú v úmysle. Vydávajú miliardy dolarov, aky kdekoľvek podnecovali neklud, len aby mali niečo, o čom by mohli podávať správy. Táto služba sa vyvinula vo vlastnú vládu, ktorá operuje v tajnosti. Títo ľudia nepotrebujú nikomu skladať účty.

A nie je to len Ukrajina, ale nechcem znova vymenovávať krajiny v ktorých USA prejavili starosť o demokraciu a rozoberať ich súčasný stav. 

Obrázok používateľa Peter Zajac-Vanka
#2
Peter Zajac-Vanka
11. máj 2014, 20:47

Roman, ďakujem za dobrý námet na premýšľanie. Pavel, tak ako píšete, už sa to stalo...

Aj keď si náš premiér uvedomil situáciu a nahlas povedal, že sankcie môžu ekonomike SR spôsobiť zabrzdenie hospodárskeho rastu ( optimista, ešte stále dúfa v rast, ak bude ukrajinská kríza pokračovať), veci sa už dejú...

Európska Únia či už tak či onak poriadne poklesne v ekonomickom rozvoji, pretože sa bude musieť vyrovnať v zabrzdení všetkých priemyselných a obchodných aktivít, ktoré jej pomohli ťahať sa z krízy od roku 2009, týka sa to firiem z Talianska, Nemecka, škandinávskych štátov, a teda prirodzene i krajín okolo nás, bývalých socialistických štátov. Dopadnú na nás tak či onak problémy so zdražením plynu, či už pôjde okľukou cez "južný prúd" alebo priamo cez Ukrajinu v nových cenách a aražmánoch transferu, predražia a už sa aj predražujú logistické operácie, pretože transport cez Ukrajinu sa dnes rovná "ceste cez divoký Kurdistan Karla Maya" a otvorenie colných bariér pre ukrajinský tovar je iba zástierka pre otvorenie iných ako legálnych logistických ciest do EU pre všeličo iné...alebo si myslíme, že zvýšená ostraha na Schengenských hraniciach je v týchto dňoch iba preto, aby k nám neprúdili len tak "proruskí separatisti"?

Neistota v ekonomických reláciách vyvoláva otázku, čo vlastne bude výsledkom ukrajinskej krízy - či len to, že sa ekonomika oveľa hlbšie zadĺžená než tá grécka, kvôli ktorej tu tak pred dvomi rokmi robili cirkus sulíkovci a podobní pravičiari, bude zachraňovať e európskych peňazí určených pôvodne na rozvoj EU-krajín, alebo budeme všetci z našich daní ( za tentoraz už ostentatívneho mlčania slovenského "pravého sektora") priplácať medzinárodným bankám na "záchranné balíčky" pre zachovanie kapitalizmu na Ukrajine... lebo nebudú to naše fabriky, ktoré budú vyrábať nové zbrane pre novú ukrajinskú armádu, nebudú to naše slovenské firmy, ktoré budu "obnovovať infraštruktúru" Kyjevskej Ukrajiny  a nebudú to slovenské firmy, ktoré budú budovať na Ukrajine svoje maloobchodné i veľkoobchodné siete a stavať na Ukrajine nové domy a hausy. My budeme pravdepodobne tak ponajviac ako nejaké zvláštne zbory UNUKRFOR hladkovať v Kramatorsku, v Donbase, Slavjansku, aby sa aspoň päť rokov do seba nepustili bojovníci Pravého sektora a Luhanská či Donecká ľudová domobrana... som rád, že nemám syna, ktorého tam raz náš minister vojny pošle na polročnú službu.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984