Predveľkonočné koncerty v Slovenskej filharmónii

Počet zobrazení: 2933

Sú dve obdobia roka, kedy sa dramaturgia Slovenskej filharmónie (ale aj iných hudobných telies) neviaže rýdzo umeleckými kritériami, ale snaží sa prispôsobiť aj atmosfére veľkých kresťanských sviatkov – Vianoc  a Veľkej noci. Táto tendencia má isté riziko, že sa potom  programové zameranie koncentruje opakovane na určité, už notoricky uvádzané diela. V predvianočnom období je to napríklad Rybova vánoční mše, pred veľkonočnými sviatkami zasa Haydnových  Sedem slov nášho Spasiteľa na kríži. Každé vybočenie z tejto tradície je preto vítaným oživením.

Slovenskej filharmónii sa to podarilo na koncertoch (23. a 24. marca), kedy uviedla oratórium Felixa  Mendelsohnna  Barholdyho Eliáš.  Dielo, ktoré odznelo po prvý raz rok pred skladateľovou smrťou (1846), nie je uvádzané príliš často, hoci kvality má nesporné. Z príbehov o starozákonnom prorokovi sa libreto (spracované podľa rôznych biblických prameňov) zameriava na jeho spor s kňazmi asýrskeho boha Balaa,  no venuje pozornosť aj  vnútornej, až v závere diela  prekonanej  kríze Eliáša. Z hudobného hľadiska pripisuje skladateľ  dôležitú úlohu vstupom zboru, ale aj štyri sólové spevácke party sú významné.  Dielo v Koncertnej sieni SF dirigoval temperamentný  Peter Altrichter, Slovenský filharmonický zbor  tentoraz pripravil viedenský hosť Thoma Lang a viedol ho k pôsobivému znelému zvuku. Zo sólistického kvarteta o triedu predstihol ostatných Peter Mikuláš kreujúci part Eliáša s nesmiernou pokorou zdôrazňujúc podľa potreby tak jeho rozhodnosť účinným silným tónom, no predovšetkým jeho pochybnosti a prejavy ľudskosti nádherným lyrickým spievaním.  Osobne ma trocha skladal uznávaný český tenorista Tomáš Černý, ktorý tóny vo vysokej polohe málo kryl a zavše pôsobili s nábehom k falzetu na spôsob tradičnej českej vokálnej školy. Z oboch nemeckých speváčok, z ktorých prejavu sršala profesionalita a skúsenosť s koncertným spievaním, ma zaujala viac mezzosopranistka Ulrike Mayerová hoci tvrdenia v bulletine o jej krásnom sfarbení hlasu sa mi zdajú trocha nadnesené. Aj sopranistka mala manko predovšetkým vo farebnosti hlasového materiálu.

O týždeň skôr  Slovenská filharmónia uviedla Stravinského oratórium Oidipus Rex skomponované podľa najvýznamnejšej antickej  tragédie od Sofokla.  V dramaturgii koncertov SF sme sa doteraz skôr stretali so Stravinského hudbou napísanou k baletom  (Svätenie jari, Vták Ohnivák). Hudba k Oidipovi je trocha iná, percepčne náročnejšia s najpôsobivejšími pasážami  opäť v partitúre zborových výjavov, kým sólové party sú skôr náročné než príťažlivé. Na rozdiel od spomínaného Altrichtera  slovenský dirigent  Juraj Valčuha vládne skôr úsporným gestom, no napriek tomu pevne  ovláda orchester a vie z neho vyťažiť maximum.  Veď práve tieto vlastnosti viedli k tomu, že sa  uplatnil  v zahraničí. Momentálne vedie Národný  orchester RAI Torino a hosťuje na významných pódiách či v operných divadlách sveta. Zbor v naštudovaní Jozefa Chabroňa podal spoľahlivý výkon, hoci v porovnaní s vyššie spomínaným koncertom predsa len  pôsobil  o poznanie menej presvedčivo.  Kvalitné bolo spevácke obsadenie. Charakterový tenor  Jana Vacíka si  dobre poradil s náročným partom Oidipa,  výborne sa počúvala  ruská mezzosopranistka Júlia Gertsevova ako Iocasta.  Dobrý štandard si udržali aj ďalší traja sólisti,  Gustáv Beláček  ako Kreont, Martin Gurbaľ ako Teiresias a Ondrej Šaling ako pastier. Text komentátora recitoval  z  lóže Juraj Kukura, miestami hlasovo mierne poddimenzovane.  Pri počúvaní  tohto pozoruhodného diela sme si nevdojak museli spomenúť na skvelú inscenáciu  Sofoklovho Oidipa  v réžii Jozefa Budského v 60. rokoch minulého storočia (s Júliusom Pántikom v hlavnej úlohe), ale aj na výborný Pasoliniho film (z roku 1967), v závere ktorého oslepený Oidipus sa prenesie do súčasnosti a nôti si Pochod padlých revolucionárov.

Slovenskej filharmónii aj v závere sezóny 2015/16 treba zaželať ešte viac takých vydarených koncertov, ako boli tieto marcové.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984