Ústupky bez protihodnoty

Keď sa novinári pred niekoľkými dňami spýtali vicepremiéra Pála Csákyho na pripravovanú základnú zmluvu SR s Vatikánom, rezolútne odvetil, že pokým nebude parafovaná, z jej obsahu nič neprezradí.
Počet zobrazení: 1009

Keď sa novinári pred niekoľkými dňami spýtali vicepremiéra Pála Csákyho na pripravovanú základnú zmluvu SR s Vatikánom, rezolútne odvetil, že pokým nebude parafovaná, z jej obsahu nič neprezradí.

Bude teda tento dokument naozaj medzištátnou zmluvou alebo ide iba o maskovací manéver na zakrývanie skutočnosti, že náš štát chce legálne kodifikovať exkluzívne výsady jednej z viacerých "rovnoprávnych" cirkví na Slovensku? Pri odpovedi na túto otázku treba konštatovať, že o SR ako subjekte medzinárodného práva iste nik nepochybuje. Postavenie Vatikánu v určitých aspektoch je také ako každého iného medzinárodného subjektu, avšak nepokrýva všetky inštitúcie, ktoré iba sídlia na pôde vatikánskeho štát, nazývaného aj Svätá stolica.

Suverenita vo vzťahu k iným

Suverenita znamená, že takýto objekt je nezávislý, nepodlieha vonkajším zásahom, má právomoc vstupovať s inými štátmi do zmluvných vzťahov, vymieňať si s nimi vyslancov, rozhodovať o vypovedaní vojny a uzatváraní mieru, chrániť svoje národné záujmy, držať armádu na obranu štátnych hraníc, starať sa o prosperitu občanov zapojením sa do medzinárodnej ekonomiky, vydávať vlastnú peňažnú menu atď. Vatikánsky štát splňuje tieto podmienky len čiastočne.

Vatikán má rozlohu 0,44 km2, asi tisíc občanov, z nich 370 so štátnym pasom. Občania sú najmä členmi riadiacich štruktúr rímskokatolíckej cirkvi so sídlom na území Vatikánu a zamestnanci slúžiaci týmto zariadeniam. Civilná administrácia je zverená do právomoci Pápežskej komisie pre Vatican City, ktorá menuje guvernéra. Sídli tu aj ústredný riadiaci orgán rímskokatolíckej cirkvi, ktorý neriadi záležitosti občanov tohto miništátu, no má v zmysle medzinárodného práva charakter transnacionálnej inštitúcie. Na čele tohto orgánu cirkvi je pápežská inštitúcia, ktorej právomoci sa sformovali po celé stáročia, a orgán, ktorý riadi v podstate záležitosti cirkvi a nemá nič spoločné so záujmami občanov štátu Vatikán. Tento orgán sa volá Curia Romana. Má ako zložky Štátny sekretariát a Svätý koncil pre verejné záležitosti cirkvi. Okrem nich sú ťažiskom činnosti kongregácie, ktorých je spolu desať: pre viery, pre východné cirkvi, pre biskupov, pre disciplínu a svätosti, pre veci bohoslužieb, pre záležitosti svätých, pre klérus, pre náboženské a laické inštitúcie, pre katolícku výchovu a pre evanjelizáciu národov. Ďalej sú to tri judiciálne telesá, tri sekretariáty pre styk s nekatolíckymi komunitami a veľa ďalších. Ani jeden z týchto orgánov sa teda nezaoberá záležitosťami občanov Vatikánu, ale výhradne náboženskou vierou a s ňou súvisiacimi záležitosťami cudzích štátnych príslušníkov roztrúsených po svete.

Ťažiskom Vatikánu je teda riadenie záležitostí rímskokatolíckej cirkvi. Existencia suverénneho štátu tvorí iba pozlátku tejto inštitúcie, ktorá nemá nič spoločné s chránením záujmov vlastných tisíc občanov, ktorí majú de iure vatikánske občianstvo. To vedie k otázke, či dva suverénne štáty - Slovensko a Vatikán - môžu uzatvárať medzištátne zmluvy sledujúce bilaterálne záujmy občanov oboch krajín, čo je prvoradou charakteristikou každej štátnosti. Závisí to o. i. aj od obsahu takýchto zmlúv. Mohla by byť bez námietok napr. medzištátna dohoda, ktorá by stanovila kultúrne styky ako vzájomný vývoz umeleckých predmetov, organizovanie výstav. Medzištátnou by mohla byť i zmluva o vzájomnej výmene alebo predaji tovarov, napr. našich minerálnych vôd. Nemohli by byť ani námietky proti výhodným pôžičkám Slovensku z Vatikánskej banky.

Jednostranné podmienky

Hádam by sa dali vymenovať aj iné oblasti záujmov smerujúce k obojstrannej výhodnosti občanov oboch zmluvných strán. Chystaná zmluva však nič také neobsahuje a sústreďuje sa výhradne na záujmy katolíckej cirkvi na Slovensku. To nemá nič spoločného s medzištátnosťou, odôvodňovanou tým, že sídlo riadiaceho orgánu tejto cirkvi leží na území veľmi netypického medzinárodného subjektu, akým je Vatikán. Presné znenie pripravovanej zmluvy sa zatiaľ drží v tajnosti. Napriek tomu prenikli na verejnosť aspoň náznaky o ustanoveniach, ktoré by mali byť obojstranne záväzné. Ak hovoríme o obojstrannosti, ide opäť o zavádzajúci pojem. Teraz známe podmienky sa vidia takmer výlučne ako jednostranné. Slovensko by mali zaväzovať k poskytovaniu výhod jednej z 15 registrovaných cirkví - rímskokatolíckej vo forme rozsiahleho financovania jej aktivít, personálnych výdavkov a daňových úľav. Tým by sa sledoval cieľ posilniť vplyv jedinej náboženskej organizácie na vedomie celej spoločnosti - najmä vybudovaním cirkevného školstva za dane všetkých daňovníkov na ovplyvňovanie mládeže s rešpektovaním kanonického práva, ktoré sa vytváralo v podmienkach stredoveku. Zmluva by umožňovala obmedzenú právomoc štátnej moci na zasahovanie do menovania cirkevných hodnostárov. Protihodnota za tieto ústupky, poskytovaná druhou zmluvnou stranou, nie je prakticky žiadna.

Autor je podpredseda Spoločnosti Prometheus

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984