Ruky preč od ciest 1. triedy

Medzi požiadavkami protestujúcich autodopravcov je zrušenie spoplatnenia ciest 1. triedy. V televízii som videl, ako sa jeden zahraničný šofér hneval, že má platiť aj za naše rozbité cesty 1. triedy. Nepáči sa to ani našim autodopravcom, ale ich požiadavku považujem ako komunálny politik za veľmi nebezpečnú.
Počet zobrazení: 1061

Medzi požiadavkami protestujúcich autodopravcov je zrušenie spoplatnenia ciest 1. triedy. V televízii som videl, ako sa jeden zahraničný šofér hneval, že má platiť aj za naše rozbité cesty 1. triedy. Nepáči sa to ani našim autodopravcom, ale ich požiadavku považujem ako komunálny politik za veľmi nebezpečnú. Naopak, spoplatnenie časti ciest 1. triedy spolu s diaľnicami pre nákladnú autodopravu je jediným logickým krokom. Ústupok vlády v tomto smere by síce možno uľahčil život autodopravcom, ale bolo by to na úkor desaťtisícov, ba až stotisícov občanov po celom Slovensku. Práve zahrnutie týchto ciest do mýtneho systému má logiku, ktorá zasa vyplýva zo systému, podľa akého sa u nás budovali diaľnice. Každý šofér, ktorý prejazdil Slovensko, dobre vie, že z takmer každého diaľničného úseku možno vidieť cestu 1. triedy. Z hľadiska geografického a geologického bolo pochopiteľné, že diaľnice sa u nás stavali často práve popri cestách 1. triedy, lebo tie už vedú zväčša najvýhodnejšou trasou. Príkladom môže byť spojenie Bratislavy a Záhoria – trasa do Malaciek je takmer rovnako dlhá po ceste 1. triedy ako po diaľnici, lebo celý čas idú vedľa seba. Ak by vláda ustúpila a mýtne by sa platilo iba za diaľnicu, všetky kamióny by sa presunuli na cestu 1. triedy. Tá by bola veľmi rýchlo v dezolátnom stave, štát by ju musel častejšie opravovať, no prišiel by o príjmy z mýta. Nielen to je problém. Oveľa závažnejší je fakt, že cesty 1. triedy u nás spájajú mestá a obce a iba výnimočne ich obchádzajú. Zväčša vedú priamo ich stredom alebo inou ich časťou, v každom prípade ide o zastavané územie, takže cestu lemujú domy. A v nich žijú ľudia. Ak má budovanie diaľnic nejaký význam pre týchto ľudí, tak najmä ten, že sa na ne presunie tranzitná doprava. Vyradenie ciest 1. triedy z mýtneho systému a presun kamiónov na cesty 1. triedy by bolo pre týchto ľudí katastrofou a krokom späť. Dnes sú totiž tieto úseky spoplatnené rovnako ako diaľnice. Mimochodom, autodopravcovia platia v rámci mýtneho systému iba za približne 40 percent ciest 1. triedy. Diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy ich vyberali práve podľa toho, kadiaľ vedú a či voči nim existuje alternatíva. Ak zavedenie elektronického mýta umožní štátu získať ďalšie prostriedky na urýchlené rozšírenie autostrád tak, aby hlavné tranzitné trasy postupne nikde neprechádzali cez mestá a dediny, tak to bude pre obyvateľov, ktorých dnes každodenne sužujú kamióny prechádzajúce popred ich okná, veľký prínos. Mýto tak prinesie nielen peniaze štátu, ale aj väčšiu bezpečnosť a spokojnejší život týmto ľuďom. Autodopravcovia majú plné právo žiadať čokoľvek a môžu za svoje vlastné záujmy bojovať. Ale od požiadavky vyňať cesty 1. triedy z mýtneho systému by mali ihneď ustúpiť. Je veľmi nebezpečná a úplne sebecká. Autor je poslancom MsZ v Stupave

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
18. marec 2011, 10:46
Sledujem situaciu na ceste z Popradu do Presova kamionov je stale dost aj napriek tomu ze je dialnica do Janoviec najviac kamionov je tych ktore vozia drevo poplatky musia byt take iste ako na dialnici inac sa vsetci postupne vratia spat.V noci ak prejde kamion v osemdesiatke cez diery na ceste tak ste dospal.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984