Ládinovo víťazstvo na letiskách

Shaun Rein, riaditeľ firmy China Market Research Group, ktorá sa zaoberá strategickými trhmi, píše pre prestížny americký mesačník Forbes články o riadení, marketingu a o Číne. Pre nasledujúce riadky sa rozhodol po nepríjemnej osobnej skúsenosti.
Počet zobrazení: 1027
13-010-27-ilustracna foto-mcandrea-m.jpg

Shaun Rein, riaditeľ firmy China Market Research Group, ktorá sa zaoberá strategickými trhmi, píše pre prestížny americký mesačník Forbes články o riadení, marketingu a o Číne. Pre nasledujúce riadky sa rozhodol po nepríjemnej osobnej skúsenosti. Nedávno som sa vracal s American Airlines do Číny z Los Angeles. Na medzinárodné letisko som namiesto dvoch hodín pred odletom, ako som bol zvyknutý do 11. septembra 2001, musel prísť o hodinu skôr. Za ten čas sme si vyzúvali topánky, snímali si opasky, vyzliekali saká, svetre... Jednomesačným deťom kontrolovali topánočky aj plienky. Mal som pocit, že tu vyhral Usáma bin Ládin. Vlani zaznamenali v Spojených štátoch amerických 615 miliónov leteckých pasažierov. Ak každý prišiel na letisko o hodinu skôr, bolo to spolu 615 milión hodín práce, ktoré spoločnosť stratila pre zosilnené bezpečnostné opatrenia. V roku 2009 predstavoval hrubý domáci produkt USA na hlavu 46 443 dolárov. To znamená, že individuálna hodina práce dosahovala približne 23 USD. Ak to vynásobíme 615 miliónmi stratených hodín, dostaneme 14,3 miliardy dolárov! Odkedy sme uviazli uprostred finančnej krízy spôsobenej chamtivými a idiotskými aktivitami ľudí v bankách, ako sú Goldman Sachs či Citygroup, musíme v ruke obracať každý dolár. Peniaze použité na zlepšenie bezpečnosti by sa mohli radšej využiť na vytvorenie väčšieho počtu pracovných miest, premárnené hodiny produktívneho času by oveľa rýchlejšie rozbehli obchody ako akýkoľvek stimulačný vládny program. Ako mnohí iní, aj ja som ochotný vzdať sa pohodlia a zaplatiť vyššiu cenu za ochranu pred teroristami. Ale sú všetky tieto kroky schopné udržať Ameriku bezpečnou? Ak áno, stoja tieto opatrenia za to, koľko času, nákladov i sporov si od spoločnosti vyžadujú? Nemohlo by sa podniknúť niečo účinnejšie? Pre hádky v Kongrese už vyše roka nemáme stáleho riaditeľa agentúry kontrolujúcej bezpečnosť letísk v USA. Posledný kandidát prezidenta Baracka Obamu na túto funkciu Erroll Southers pred mesiacom neuspel. Možno by sme všetkých kongresmanov mali nechať lietať ako nás. Žiadne súkromné lietadlá či výlety prvou triedou! Možno, že by si uvedomili, aké je nevyhnutné vymenovať nového šéf agentúry a aké je dôležité nielen cestujúcim zaručiť bezpečnosť, ale aj zaručiť ju inteligentne a efektívne. Vďaka Umarovi Faroukovi Abdulmutallabovi, ktorý schovával bombu v spodnej bielizni, nainštalovali na letiskách po celých USA riadne drahé telové skenery. Ale žiaden z nich by islamského extrémistu nezastavil. Jeho let sa totiž začal v Amsterdame. Zlyhanie v tomto prípade sa týka zlej deľby práce vyšetrovateľov. (vr)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984